Glimblad voor vrouwen opent club in Rotterdam

Om te concurreren met andere jonge-vrouwenbladen opende het blad `Jackie' onlangs een club in Rotterdam. Yaël Vinckx ging er kijken en sprak met de hoofdredactrice

Het glossy damesblad Jackie zoekt een nieuwe redacteur: minimaal 1 meter 70 lang en maximaal vijftig kilo zwaar. Tenzij die nieuwe redacteur is behangen met diamanten of een gevulde Balenciaga-tas; dan mag ze meer wegen. Ook dient ze te beschikken over een jacht of een jet, die ze wil delen met haar nieuwe collega`s.

Sommige mensen, lacht hoofdredacteur Femmetje de Wind, dachten dat dit een serieuze advertentie was. Die mensen hoeven dus niet te solliciteren – die hebben niets begrepen van Jackie. Want onder de serieuze berichten, bijvoorbeeld over de nieuwe collectie bontlaarzen, schuilt wel degelijk humor. Zo geeft het blad tips over hoe je je peperdure Uggs op de bont gekleurde laarzen van Amerikaanse actrice Lucy Liu kan laten lijken – Liu, die `op een druilerige middag los ging met verf, glitters en kralen en vervolgens L.A. gek maakte met haar handmade Uggs'.

JACKIE KENNEDY

Jackie is geïnspireerd naar Jackie Kennedy – een waar stijlicoon, volgens de makers van het blad. Het tijdschrift beoogt toonaangevend op het gebied van mode te zijn. Niet voor niets voert Jackie als ondertitel The Dutch Fashion Magazine. ,,We willen de Nederlandse Vogue worden'', aldus De Wind.

Dat is nog niet het geval. Vooralsnog ruikt Jackie te veel naar nieuw geld, is Jackie vooral een blad voor de nieuwe rijken – getuige de advertentie voor de nieuwste fitnessapparatuur van Connie Breukhoven en een interview met voetbalvrouw Victoria Beckham over haar nieuwste spijkerbroeken-lijn. Tegelijk is Jackie een leuk blad: over the top en inderdaad met een flinke dosis humor.

Jackie komt uit de stal van de jonge uitgever Yves Gijrath en heeft volgens eigen zeggen een oplage van 70.000 exemplaren waarvan er gemiddeld 45.000 worden verkocht in winkels en aan adverteerders.

Ooit begon Gijrath veel kleiner: met een Amsterdams huis-aan-huis blad. Daarna gaf hij Joods Journaal uit en zette hij vervolgens het blad Miljonair op. Dat laatste werd een succes – niet in de laatste plaats door de aan het blad gekoppelde beurs Miljonair Fair. Er bestaan plannen voor een miljoenen-beurs in Moskou en Shanghai.

De plannen voor een vrouwelijke variant van het blad Miljonair ontstonden begin 2003. Femmetje de Wind - ze was toen nog adjunct-hoofdredacteur van Miljonair – voelde zich niet thuis bij de Nederlandse Cosmopolitan, Elle of Marie Claire, bladen die tot dan toe de markt voor vrouwen tussen de twintig en de veertig jaar dicteerden. Die bladen roken haar te veel naar de polder. ,,Dan schoven ze weer zo'n Nederlands talent naar voren dat een leuke kussensloop had ontworpen.'' Nee, De Wind las liever Vogue, Harpers Bazaar en Vanity Fair.

En dus bedachten Gijrath en zij het blad Jackie, dat zich in eerste instantie zou richten op een `algemeen lifestylegevoel'. Maar ze bleken niet de enigen met een idee voor een nieuw vrouwenblad. Tegen de tijd dat de eerste Jackie verscheen, in december 2003, lagen de schappen vol met nieuwe vrouwen-glossy's die zich richtten op zo'n algemeen gevoel: Linda, Sen (het maandblad voor de mediterrane vrouw), Sis, Red, Tweed, La Vie en Rose. ,,Plots moesten we concurreren met zo'n vijftien ander titels.''

En dus werd de koers gewijzigd. Om zich te onderscheiden moest Jackie meer dan een tijdschrift worden: het moest een merk worden. Of, zoals ze op de redactie zeggen, een beleving.

Die opvatting was overigens niet nieuw. Want had uitgever Gijrath met de Miljonair Fair ook al niet voor zo'n beleving gezorgd? De eerste bijeenkomst werd in de pers afgedaan als een beurs voor proleten. Maar daar hadden ze op de burelen van het blad hun schouders over opgehaald. Want er waren immers tienduizenden bezoekers op afgekomen.

De lezers van Jackie wilden niet naar een beurs, die wilden naar een opwindende club, bedachten de bladenmakers. ,,Want je wilt die mooie kleertjes ook ergens showen'', zegt De Wind. En dus opende restaurant/club Jackie begin dit jaar zijn deuren, aan de Maasboulevard in Rotterdam.

GRATIS PARFUM IN WC

On-Nederlands is het eerste woord dat boven komt. Er is geen parkeerplaats; je auto wordt weggezet: valet parking. Er ligt een rode loper. Het personeel is jong en mooi en uitbundig gekleed; de garderobedames bezwijken bijkans onder hun big hair en bling bling. De toiletjuffrouw deelt gratis parfum uit. Het is druk en het wordt, als de discjockey om elf uur het volume opendraait, alleen maar drukker. Tegen de muur staan grote vitrinekasten, tubes genaamd, met daarin de laatste mode-items. Onze favoriet is een ouderwetse brommerhelm, bezet met Swarovski-glimmers. Over the top, net als het tijdschrift, maar wie daarvan houdt, zit goed.

Er is één maar: deze on-Nederlandse club trekt een Nederlands publiek. En dat betekent slecht geklede zakenlieden die hun wijn in een keer achterover slaan en verveelde jonge vrouwen, die de tijd verdrijven met bellen en sms'en en hun lippen glossen.

En de uitgever had juist voor Rotterdam gekozen om het Amsterdamse imago van zich af te schudden. De Wind: ,,We wilden niet om de hoek van de PC Hooftstraat gaan zitten. Dat lag te veel voor de hand.'' Want, zeggen ze bij het tijdschrift, de echte `Jackie' is géén verlengstuk van haar rijke man die met zijn creditcard de bekendste winkelstraat van Nederland afstruint. Nee, de echte `Jackie' verdient haar eigen geld. Ze is bovendien hoog opgeleid en internationaal geörienteerd, een doe-het-zelver met een goed salaris en gevoel voor schoonheid. Een vrouw ook die zonder schuldgevoel vierhonderd euro uitgeeft aan een paar schoenen van Yves Saint Laurent.

Een vrouw, kortom, die nauwelijks voorkomt in Nederland. Femmetje de Wind lacht. Ze geeft toe dat er een hiaat zit tussen de gedroomde Jackie-vrouw en de bestaande Jackie-vrouw. ,,Onze lezers vliegen heus niet om de haverklap naar Milaan om de laatste collectie aan te schaffen. Maar ze zijn er wel in geïnteresseerd.''

De echte `Jackie' mag dan nog niet veelvuldig voorkomen in Nederland, ze groeit in aantal, zegt De Wind. ,,Vrouwen krijgen later kinderen, waardoor ze langer werken en langer hun eigen geld verdienen. Ze lijden bovendien steeds minder onder het Nederlandse schuldgevoel dat je geld niet aan jezelf en aan mooie dingen mag uitgeven.''

Inmiddels zijn er plannen voor een tv-programma. Er is al een pilot gemaakt, met fotomodel/actrice Touriya Haoud als presentatrice. Ze zeggen het het liefst niet hardop, want het klinkt zo betweterig, maar zo'n tv-programma kan de Nederlandse vrouw wellicht enig gevoel voor stijl en mode bijbrengen. Want, en nu daalt De Winds stem en maken haar vingers aanhalingstekens in de lucht: ,,We willen de Nederlandse vrouw stiekem ook een beetje opvoeden.''