Bitch Diva's

Drie schnabbelende, ex-succesvolle polderpoezen hebben ruzie. Albert Verlinde tussen de kijvende vrouwen

Het is oorlog in Divaland en zoals bij de meeste oorlogen is de aanleiding niet helemaal duidelijk. Wat is er aan de hand? Sinds een paar jaar maken drie dames op leeftijd de vaderlandse feestpodia onveilig met een heel aardig werkgelegenheidsproject voor oudere artiesten: de Dutch Diva's. Marga Bult (ex-Babe), Sjoukje Smit (ex-Mouth and MacNeal) en Sandra Reemer (ex-Sandra en Andres) presenteren een half uur durend programma waarin ze al hun grote hits zingen – en daarmee zijn snel vijf minuten gevuld. Maar omdat ze alle drie ooit meegedaan hebben aan het Eurovisie Songfestival worden ook oude Songfestivalhits uitgevoerd en dat levert een feest van herkenning op.

Hoewel ik er in het begin kritisch tegenover stond, en het op de buis omschreef als een noodkreet om aandacht van drie uitgerangeerde polderpoezen, hebben de dames een aardige act neergezet waar ik vorig jaar tijdens een avondje Casino erg van genoten heb. Na dat optreden bezocht ik de drie diva's in hun kleedkamer en daar was het een potje gezellig: er werd gelachen, gerookt, gedronken en ook de pinda's waren niet te versmaden. Het leek pais en vree in Dutch Diva land.

Maar dat was schijn. Toen al bleken de dames elkaar achter de schermen het licht in de ogen niet te gunnen. Omdat de schnabbels genoeg geld opleverden werd alles met de mantel der liefde bedekt. Maar toen kwam de Zonnebloem. Deze organisatie, die zieken en gehandicapten trakteert op een middagje uit, besloot een musicaltoernee met de dames te plannen. Sjoukje en Marga vonden dat enig, maar Sandra Reemer moest er niet aan denken om een maand lang met haar collega's in een repetitielokaal opgesloten te zitten, omdat ze aan het eind van die periode zelf rijp zou zijn voor de Henri Dunant. Dus meldde Sandra zich af.

Niks aan de hand zou je denken. De toernee begint pas in augustus en artiesten op leeftijd zijn niet zo dementerend dat ze in acht maanden tijd geen vervanger in kunnen werken. Tijdens een party hoorde ik dat Gemma van Eck (ex-Babe) de rol van Sandra zou overnemen. Dat leek me een prima idee en aardig nieuwtje voor RTL Boulevard. De redactie belde Sandra; die wist van niks. Omdat ik niet voor één gat te vangen ben belde ik de Zonnebloem. ,,Het klopt'', riepen die, ,,Sandra doet het niet, Gemma wel. Jullie hebben de primeur!'' Ik meld de primeur; Sandra zit thuis op de bank, hoort iets dat voor haar ook nieuw is, en belt boos met Boulevard.

De dag erna melden wij dat het niet zo netjes was dat Marga en Sjoukje niet eerst even met Sandra gebeld hebben. Twee dagen later doet Sjoukje haar verhaal in Boulevard: Sandra is een secreet dat niet te vertrouwen is (vrij vertaald) en de Dutch Diva's zijn blij dat ze zonder haar doorgaan. Een dag later Sandra aan de lijn in het programma: stront aan de knikker. Kroepoekje wil 12.000 euro van de dames voor de rechten, orkestbanden etcetera. De dames eisen als reactie anderhalve ton van Sandra.

Weer een paar dagen later doet Sandra in ons programma een dramatische oproep aan haar twee collega's om de strijdbijl te begraven. Sinds Joop den Uyl de oliecrisis aankondigde is er niet meer zo doordringend de camera ingekeken. Een dag later reageert de manager (tevens echtgenoot van Marga Bult maar dat is toeval) woest: Sandra kan een glorieuze aftocht vergeten, er zal actie tegen haar worden ondernomen en Justine Pemelay (ex-Justine Pemelay) gaat Sandra vervangen.

Kroepoekje wordt spekkoekje. Het zal allemaal prachtig worden maar ik kan even geen Diva meer zien. Voor de gasten van de Zonnebloem lijkt het me wel een troost. Doodziek in bed liggen en op het podium zien dat het altijd nóg zieker kan.