Abel bakt samen met kleuter grootse taart

Vorige week is een nieuwe reeks afleveringen van De taarten van Abel, onder regie van Rishu Veldhuis, begonnen. Dit kinderkookprogramma van televisiemaakster Machteld van Gelder, (Poesjes en De achtertuin van Jan Wolkers), werd vorig jaar genomineerd voor de Gouden Roos op het televisiefestival in Montreux. De veelbekeken bakkerij is vernieuwd en ook de intro van het programma is gewijzigd. Bereed bakker Abel (Siemon de Jong) voorheen met zijn bestelbus de toren van Babel, een animatie naar het werk van Terry Gilliam (Monty Python), als woordspeling en metafoor voor grootse taarten, nu is gekozen voor een kleurrijker intro die de jeugdige kijker zeker zal bekoren.

In de aflevering van zondag zien wij Ester, die Abel verzoekt een taart te maken voor haar vader. Hij stond haar bij toen zij in het ziekenhuis chemotherapie onderging om haar leukemie te bestrijden. Het thema voor haar taart is een kerkorgel omdat haar vader kerkorganist is. Ester heeft ter inspiratie portretten van J.S. Bach en een muziekdoosje meegebracht.

De kracht van het concept zit hem niet alleen in taartenpracht en overdaad die menig kind doet watertanden; Ester `kleit' Bachs buste geheel uit marsepein. Des te meer gaat dit kookprogramma over het fenomeen samenwerken. Het kind informeert Abel, mede aan de hand van de attributen dat het meebrengt, waar de taart over moet gaan. Abel speelt hierin een ondergeschikte rol. Op zijn beurt stelt hij zijn kennis beschikbaar en leert het kind hoe de taart te maken. Voor het bakken van de taart zijn zij allebei even belangrijk.

Abel stelt tijdens de uitzending veelal open vragen aan Ester op een vriendschappelijke toon, waarbij hij de belevingswereld van kinderen goed weet in te schatten. Zo vraagt hij, als Ester's kaalheid wegens chemokuren ter sprake komt: ,,Hoe gaat dat? Valt dan al je haar er zo, wap wap, uit of zo...'' Ester geeft antwoord zonder in verlegenheid te raken.

Ofschoon elke aflevering zich afspeelt in één en dezelfde setting – Abels keuken – wordt het programma geenszins saai. Gekozen is om vanuit diverse standpunten, met slechts één camera, uit de hand te filmen. Ook de soms wat harde montage, van close-ups naar totaalbeelden en visa versa, als gevolg van de noodzaak om binnen tien minuten op het scherm een complete taart te laten zien, draagt juist bij tot een verlevendiging van beeldtaal.

De taarten van Abel, VPRO, Ned.3, 9.35-9.50u.