Wanbeleid bij PCM kost kranten de kop

Vrijwel elke krant verliest al jaren veel lezers. Het Algemeen Dagblad zag zijn oplage gedurende tien jaar met gemiddeld tienduizend tot twintigduizend per jaar teruglopen – acties (lezersaanbiedingen, uitstapjes naar pretparken) om het tij te keren ten spijt. Het ging echt mis toen het Algemeen Dagblad, met de Dordtenaar en Rijn en Gouwe, én NRC Handelsblad werden verkocht aan de Perscombinatie, uitgever destijds van de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Dat krantenconcern beschikte niet over de fondsen die voor die overname noodzakelijk waren. Dus moest geld geleend worden bij de banken.

Paradoxaal genoeg waren de kranten die door Perscombinatie werden overgenomen, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad dus, winstgevender dan haar eigen kranten. Het gevolg was dat beide renderende kranten zichzelf binnen Perscombinatie moesten terugverdienen, opdat zij haar zeer omvangrijke leningen aan de banken kon terugbetalen. Die dubbele last trof in het bijzonder het Algemeen Dagblad, dat als onderdeel van de Nederlandse Dagbladunie lange tijd de verliezen van de noodlijdende Nieuwe Rotterdamse Courant (de oude NRC, voor de fusie met het Algemeen Handelsblad) afdekte.

Onder topman Cees Smaling, die voor de kwestieuze overname van het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad primair verantwoordelijk was, heeft Perscombinatie fout op fout gestapeld. Miljoenen zijn verloren gegaan met de uitgave van wekelijkse kleurenmagazines van het Algemeen Dagblad en de Volkskrant, die nauwelijks extra advertenties opleverden en het abonneeverlies evenmin tegengingen.

Er werden tientallen miljoenen gestopt in internetactiviteiten: weggegooid geld waarvoor geen bestuurder zich ooit heeft willen verantwoorden. Wel ontvingen (en ontvangen) de bestuurders uiterst royale vergoedingen voor hun voortdurend falend beleid.

Eind van het lied is dat PCM 28 mei 2004 moest worden verpatst aan een Britse investeringsmaatschappij, Apax.

Nu bepalen overwegingen die uitsluitend betrekking hebben op winstgevendheid de toekomst van – om te beginnen – het Algemeen Dagblad.

Op dit moment is hij werkzaam als freelance journalist.