Krant moet nóg dichter naar de lezer

Acht Randstedelijke kranten gaan op in één dagblad. Zo wil de directie. Veel werknemers van de kranten zijn het hier niet mee eens. Eenderde van het personeel moet weg.

`Weer een krant vermoord!' `Poten af van het Rotterdams Dagblad' De sfeer gisteren in een zaaltje van een Rotterdams hotel was snel vijandig toen twee redacteuren van het Rotterdams Dagblad naar binnen wandelden met borden boven hun hoofd.

In datzelfde zaaltje ontvouwden de krantenuitgevers PCM en Wegener hun gezamenlijke plannen voor een nieuwe Randstedelijke tabloidkrant die zal ontstaan uit acht andere kranten, waaronder het Algemeen Dagblad (PCM), Utrechts Nieuwsblad (Wegener), Haagsche Courant (Wegener) en het Rotterdams Dagblad (PCM).

Bestuursvoorzitter Theo Bouwman van krantenuitgever PCM was duidelijk niet ingenomen met de protesten van de Rotterdammers. Toen één van de redacteuren van het Rotterdams Dagblad, dat deel uitmaakt van PCM, een vraag wilde stellen, riep Bouwman onmiddellijk: ,,We beantwoorden geen vragen van demonstranten.'' Waarop werd gerepliceerd: ,,Wij zijn ook journalisten.''

De grimmige sfeer is ontstaan door de offers die de acht betrokken kranten moeten brengen. Hun identiteit verliezen ze zo goed als zeker. En er moeten 325 werknemers, waarvan circa 140 journalisten, omkijken naar een andere baan. Dat betekent dat bijna eenderde van het personeel moet verdwijnen.

PCM-voorzitter Bouwman liet tijdens de presentatie met een grafiekje nog maar eens zien waarom ingrijpen volgens hem hoogstnoodzakelijk is. In een tijdspanne van tien jaar zakte de totale oplage van de acht kranten gezamenlijk van bijna 900.000 naar circa 650.000 exemplaren. Droogjes merkte Bouwman vervolgens op dat ,,je hiermee niet zo heel lang kan doorgaan''.

Er moet daarom een krant komen die anders is dan de huidige kranten, stellen PCM en Wegener. Een krant die veel dichter bij de lezer staat dan nu het geval is zodat de weglopende lezer terugkeert. Of, zoals hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad (AD) Jan Bonjer die bij de plannen betrokken is het verwoordde: ,,Veel nieuws schiet over het hoofd van de lezer heen. De persoonlijke betekenis en de praktische waarde ervan ontbreken dikwijls.''

De AD-hoofdredacteur vertelde dat uit eigen onderzoek onder 1.250 lezers is gebleken dat er twee hoofdredenen zijn waarom lezers hun abonnement opzeggen. ,,Ze hebben geen tijd om de krant te lezen, en ze hebben geen geld over voor de krant terwijl het geld er wél is.'' Maar, liet Bouwman van PCM al doorschemeren, de nieuwe krant zal niet goedkoper worden, en ook niet duurder. De nieuwe tabloidkrant gaat bestaan uit drie `nieuwslagen': nationaal/internationaal nieuws, regionieuws en lokaal nieuws.

Om aan de laatste twee lagen te voldoen zal de krant uit 19 regio-edities bestaan. De krant zal zes dagen per week verschijnen. ,,Uit ons onderzoek bleek dat aan een zondagskrant niet zo'n behoefte is'', verklaarde Bonjer de keuze, terwijl uitgever PCM zelf momenteel de financiële haalbaarheid van een aparte zondagskrant onderzoekt.

Verder verklaarde Bonjer dat ,,betrouwbaar eigen nieuws'' een belangrijke plek in de krant krijgt. ,,Ook jongeren zijn geïnteresseerd in feiten.'' Volgens Bonjer krijgt de krant de grootste nieuwsredactie van Nederland, maar hij zei niet hoe groot die dan zou worden. Er komt bovendien een ,,24-uurs nieuwssite op internet''. De doordeweeksekrant zal ,,compact en snel leesbaar zijn''. Bij de weekendkrant zit een tijdschrift bijgesloten. De losse verkoop van de krant zal hoog moeten liggen.

Overigens is het onduidelijk of Bonjer de hoofdredacteur wordt van de nieuwe krant, net zoals onduidelijk is welke naam het dagblad krijgt. Bouwman wilde de naam Algemeen Dagblad ,,niet uitsluiten, en niet insluiten''. De naamkwestie ligt bij veel redacties gevoelig. Wel is helder dat de beginoplage op 600.000 exemplaren komt te liggen. Dat is bijna 50.000 kranten minder dan nu.

De adverteerder zal bij de nieuwe krant volgens Jan Houwert, bestuursvoorzitter van Wegener, veel meer mogelijkheden krijgen. ,,We zullen geen onderscheid meer maken tussen redactionele pagina's en advertentiepagina's.'' Verder roemde hij het grote bereik van de krant – het aantal lezers dat de krant `ziet – in de Randstad.

De nieuwe krant, waarvan PCM voor 65 procent eigenaar wordt terwijl Wegener de resterende 35 procent zal bezitten, moet eind augustus op de mat liggen. Formeel moet nog goedkeuring komen van ondermeer kartelautoriteit NMa en de Sociaal Economische Raad. Maar dat de krant er komt is voor PCM en Wegener nu zeker.