`Dankzij Kruidvat lig ik in heel Nederland'

Duizenden zeefdrukken van kunstenares Marjolijn van Ginkel liggen voor bodemprijzen bij het Kruidvat. Marketing-expert Theo Haksteen bedacht de actie.

Twee dagen lang heeft Marjolijn van Ginkel alleen maar handtekeningen gezet, op 9.000 zeefdrukken: ,,Mijn man maakte stapeltjes, ik zette krabbel na krabbel.'' Vervelend karwei? ,,Welnee. Mijn beeldend werk is altijd heel arbeidsintensief. Dan ren ik bijvoorbeeld met mijn doek naar de kraan om er wat verf af te spoelen en ga dan weer terug naar de ezel. Dit signeren was weer eens wat anders.''

In de winkels van drogisterijketen Kruidvat liggen sinds deze week drie kunstwerken van Marjolijn van Ginkel net als van Ad van Hassel en van Fabian – in een totale oplage van 27.000. ,,De verkoop gaat heel goed'', zegt woordvoerster Annebeth Wierenga van Kruidvat, zonder details te geven. De warme geel-oranje prenten van Van Ginkel vliegen de winkel uit, terwijl Fabian het aantal bezoekers van zijn website heeft zien exploderen. Kruidvat maakte eerder naam met de succesvolle verkoop van klassieke cd's, waarvoor zowel oude opnamen heruitgebracht als nieuwe opnamen werden gemaakt met jong talent uit eigen land. ,,Wat we met klassieke muziek hebben gedaan, willen we ook met beeldende kunst'', zegt Wierenga. Dat is ook de overtuiging van initiatiefnemer Theo Haksteen van ArtMarketing.nl: ,,Mensen die nooit eerder klassieke muziek beluisterden, probeerden de Kruidvat-cd's en gingen later ook kopen in speciaalzaken. Zo zullen onder de kopers van de Kruidvat-zeefdrukken mensen zijn die wat duurders gaan kopen in een galerie.''

Volgens Haksteen, die zich `marketing-expert' noemt, is goede kunst moeilijk bereikbaar voor veel mensen: ,,Zelf wilde ik ooit een Jan Cremer kopen, die ik eerst had geleend; ik moest er stad en land voor afreizen. Ik spreek ook vaak mensen die geen idee hebben waar ze kunst kunnen kopen.'' De drempel moet geslecht worden, vindt Haksteen die daarmee ook de Nederlandse woningen wil opknappen. ,,Ik wil niet belerend zijn, maar als ik zie wat mensen vaak aan de muur hangen, dan denk ik: dat kan mooier.''

Van Ginkel: ,,Even heb ik wel gedacht: wat gaat er gebeuren? In mijn kast staat een mosterdglaasje van Corneille – ik vergelijk me niet met hem hoor – en ik zag voor me hoe mijn werk in een winkel zou liggen. Toen dacht ik: waarom niet eigenlijk?''

Kruidvat laat weten alleen kwalitatief goede kunst te verkopen: ,,We worden daarover geadviseerd.'' Supermarktketen Aldi verkocht vorig jaar ook betaalbare kunst in een hoge oplage, maar daarbij ging het om genummerde en gesigneerde posters. Bij Kruidvat liggen nu handgemaakte, gesigneerde en genummerde zeefdrukken, originele kunstwerken dus. In een passe-partout en een houten lijst, met achterop een biografie van de kunstenaar en een uitleg over de zeefdruktechniek. Om de verkoopprijs laag te houden – 14,95 euro – zijn de kosten op allerlei manieren gedrukt. Door een beperking van het formaat en van het aantal kleuren, en door de zeefdrukken in Polen te laten maken en inlijsten. Wat hij er zelf aan overhoudt – de kunstenaars krijgen een euro per handtekening – wil Haksteen niet kwijt: ,,Minder dan wanneer ik de gewone marketingklussen doe.''

De zeefdrukken zijn maar het begin van de kunst voor de massa. ,,Kunst bij het Kruidvat is een blijverdje'', meldt deze winkelketen. Voor moederdag zou het Kruidvat met een serie kunstwerken komen van bekende Nederlandse vrouwen zoals Sylvia Kristel en Carry Tefsen. Haksteen kan het ontkennen noch bevestigen. In mei wil een andere winkelketen – naar verluidt actief in huishoudelijke artikelen – kunstwerken gaan verkopen in combinatie met Senseo koffie-apparaten. ,,De Hema heeft me ook benaderd, maar ik kan niet alles tegelijk'', vertelt Haksteen.

En dan zijn er nog de `afgeleide kunstproducten', waarvan Haksteen veel verwacht: ,,Bedrukte gordijnen en behangrollen bijvoorbeeld – met tassen ben ik al bezig.'' Allemaal `heel leuk' voor de klanten en voor de winkels, vindt Haksteen: ,,Het is nu in de winkels wel erg vier-halen-drie-betalen. Als de economie dit najaar weer aantrekt, hoop ik dat er ook weer mooie spullen in de schappen liggen.''

Van Ginkel vindt het allemaal prima: ,,Dit jaar heb ik een paar prachtige exposities, waar alleen mensen op af komen die al interesse hebben voor kunst. Door de Kruidvat-actie lig ik ineens in heel Nederland.''