Tom Lanoye

In de voorstelling Veldslag voor een man alleen brengt schrijver/performer Tom Lanoye delen uit zijn Monstertrilogie tot leven. Het toneel is afgeladen met tafels: een hakblok, schrijftafel, onderzoekstafel uit de doktersspreekkamer. Hij fluistert, leest voor, schreeuwt de woorden uit en vertolkt ze als een volleerd acteur. Zijn Veldslag bestaat uit een gevecht van deze solist tegen de onwil van de mens om zelfstandig en onafhankelijk te denken. Hij voert schrijver Bruno op die fulmineert tegen de leatherboys en de manier waarop nichten zich tooien in een uitzinnige outfit. Door dit verhaal heen meandert de doodsstrijd van een kolonel in een peperdure hotelkamer. Zijn woede uit zich ook in de vorm: niet te temmen. Het maakt indruk als hij de gedichten uit de bundel Niemands Land met stille geladenheid voordraagt, zijn persoonlijke vertaling van de war poets uit de Eerste Wereldoorlog. Tegen het einde smijt Lanoye de tafels om. De dreigende composities van Paul Mennes denderen door de ruimte. Lanoye wisselt telkens van rol; als naakte man wil hij Goliath zijn, een goddelijk monster. Dan is hij de verminkte soldaat aan de frontlinie. Oorlog is waanzin, drukt Lanoye uit, en die waanzin verbeeldt hij op het toneel door de wanen in zijn eigen hoofd op te sporen. De performance eindigt verstild. Hij beschrijft hoe twee meisjes op een viaduct zwaaien naar een lijkauto. Maar er is niemand die terugzwaait; de kolonel is dood.

18 maart Den Haag Theater a h Spui. 070-3650313 www.theateraanhetspui.nl