Racen voor een voller leger

Om het chronische tekort aan nieuwe soldaten te bevechten, heeft de landmacht een nieuw offensief bedacht. Met hardrijdende vrouwen in een Seat als lokvogels.

Hoe gaat de Koninklijke Landmacht (KL) in vredesnaam vijfduizend mannen en vrouwen rekruteren voor het leger? Door te gaan racen op het circuit Zandvoort bijvoorbeeld, denken ze bij Defensie.

Gisteren presenteerde plaatsvervangend landmachtbevelhebber Tony van Diepenbrugge op legerplaats Oirschot een noviteit die een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de doelgroep moet gaan uitoefenen: Racing Team Koninklijke Landmacht. Voor 140.000 euro per jaar gaan vier ingehuurde coureurs in twee in camoulagekleuren gespoten Seat Ibiza's strijden om de Seat Cupra Cup. Militaren van de landmacht vormen de pit crew. De races zullen te zien zijn in het voorprogamma van de rechtstreekse uitzendingen van de Formule I op SBS 6. Maximale `exposure' voor een minimaal bedrag, vindt generaal Van Diepenbrugge. ,,Dit kost minder dan een paginagrote advertentie op zaterdag in de Telegraaf.''

De landmacht heeft zichzelf voor een enorme `uitdaging' geplaatst. Omdat de wervingsresultaten keer op keer tegenvielen kampte de KL de afgelopen jaren met grote personeelstekorten. Toch moet in 2005 en 2006 het aantal rekruten dat wordt aangesteld omhoog van ongeveer 3.600 naar 5.000, om daarna, in 2007, op zo'n 4000 uit te komen.

De wervingsinspanning is nodig omdat Defensie het afgelopen jaar vanwege acute geldproblemen het aantrekken van soldaten bijna volledig stil heeft gelegd. Vooral gevechtseenheden zijn daarom nog steeds slecht `gevuld'. In de komende twee jaar moet die onderbezetting worden weggewerkt, zo luidt de ambitieuze doelstelling. Bovendien gaat Defensie over op een nieuw personeelssysteem, waarin er veel meer militairen dienen met tijdelijke contracten dan nu het geval is. Voor dit in te voeren `upper out'-systeem is een veel grotere jaarlijkse instroom van personeel nodig.

Maar vijfduizend militairen werven, dat is sinds het einde van de dienstplicht in 1996 nog nooit gelukt. Toch houden ze bij de KL de moed erin. Het racing team is slechts een onderdeel van een groot wervingsoffensief dat zich in de komende maanden over het hele land zal ontrollen. Daarbij helpt het dat het met het imago van Defensie, mede door `succesvolle' missies in het buitenland de goede kant op gaat, zegt generaal Van Diepenbrugge. De associatie met racen kan dat imago nog versterken: ,,Net als in de autosport zijn bij de landmacht dynamiek, techniek, teamwork en `lef' kernbegrippen.'' Op termijn zullen militaire coureurs mogelijk plaats nemen achter het stuur.

Dit seizoen doet de landmacht het nog met vier contractanten uit het `circuit': twee heren en twee dames – want de landmacht wil ook veel meer vrouwen werven. ,,Wij zullen laten zien dat vrouwen zich ook in een mannenwereld staande kunnen houden'', zegt Sandra van der Sloot (30). In de veertien seizoenen dat ze coureur is werd ze twee maal Nederlands kampioen – waarbij ze veel mannelijke concurrenten achter zich liet. Haar collega Sheila Verschuur won vorig jaar de Seat Cupra Cup. ,,We willen natuurlijk wel voorin eindigen'', zegt hoofd landmachtvoorlichting Nico van der Zee.