Deutsche moet zelf groeien in Europa

Deutsche Post worstelt met België en de VS, maar in Nederland was de integratie van DHL, Danzas en Van Gend & Loos succesvol. DHL wil de `grootgrutter' in distributie worden.

België, zo lijkt het, is even uit de gratie bij Deutsche Post World Net, de grootste aanbieder van post- en aanverwante diensten in Europa en de belangrijkste concurrent van het Nederlandse TPG – binnenkort TNT. Nadat het Duitse concern eind vorig jaar had besloten het internationale overslagcentrum (hub) van zijn pakjesvervoerder DHL weg te halen bij de Brusselse luchthaven Zaventem, is onlangs in Bonn de knoop doorgehakt over het uitbrengen van een bod op een minderheidsaandeel in de te privatiseren Belgische posterijen.

Deutsche Post zal géén bod uitbrengen, zo was het verrassende nieuws waarmee de Duitse krant Die Welt begin deze maand kwam. Bronnen bij Deutsche Post bevestigen de opmerkelijke beslissing. Opmerkelijk, omdat daardoor concurrent TPG een voorsprong krijgt in de net begonnen consolidatieslag op de Europese postmarkt. TPG zou volgens berichten in de Belgische pers samen met het Franse overheidsbedrijf La Poste een bod hebben uitgebracht op het tweetalige posterijbedrijf. TPG onthoudt zich van commentaar.

Deutsche Post blijft in de strijd met TPG waar het gaat om een belang van een kwart in de Deense posterijen. Maar hier lijkt een derde bieder, Europa's grootste investeringsmaatschappij CVC, er met de hoofdprijs vandoor te zullen gaan. Dat meldde althans gisteren het Deense dagblad Berlingske Tidende. Tenslotte kwam de Duitse krant Börsen Zeitung eerder deze week met het nieuws dat Deutsche Post ook geen interesse meer zou hebben in overname van de posterijen in Oostenrijk. Zelf groeien in Europa, lijkt nu het devies.

Dinsdag presenteert Deutsche Post zijn aandeelhouders het jaarverslag en gedetailleerde cijfers over 2004. Uit begin deze maand al bekendgemaakte cijfers blijkt dat vorig jaar een nettowinst werd behaald van 1,6 miljard euro, 21,3 procent meer dan in 2003. De omzet nam toe met 7,9 procent tot 43,17 miljard euro. DHL, het expressbedrijf dat in 2002 volledig werd overgenomen, is een van de merken waarmee Deutsche Post werkt. In Nederland heeft het ook een meerderheidsbelang in bezorgdienst Selekt Vracht, in postbedrijf Selekt Mail en in huis-aan-huisbladenbezorger Interlanden.

Ad Ebus, topman van DHL Benelux, noemt in ronde bewoordingen het ,,gezeik met de Belgische politiek'' als een van de redenen voor Deutsche Post om af te zien van zowel de hub in Zaventem als van een bod op De Post/La Poste. Ebus was overigens bij beide zaken niet zelf betrokken. Bij hem is België niet uit de gratie, al was het maar omdat ook daar de komende jaren enkele van de 20 tot 25 nieuwe of vernieuwde vestigingen verrijzen die DHL in de planning heeft. Als eerste zal in augustus een sorteercentrum in gebruik worden genomen in Zwolle.

Ebus ontvangt in het gloednieuwe hoofdkantoor van DHL op een bedrijventerrein in Amersfoort langs de A1/A28. Het nieuwe kantoor, waar 500 van de 14.500 werknemers van DHL Benelux komen te werken, symboliseert de succesvolle integratie sinds 2003 van pakjesvervoerder Van Gend & Loos, lucht- en zeevrachtvervoerder en logistieke dienstverlener Danzas en koeriersdienst DHL.

Vorig jaar realiseerde DHL Benelux een omzet van 2 miljard euro, waarvan de helft van Van Gend & Loos komt. Wereldwijd behaalden de 160.000 werknemers van DHL een omzet van 22 miljard.

Van een concurrentiestrijd met TPG/TNT lijkt in de visie van de 56-jarige voormalig TNT-werknemer Ebus nauwelijks sprake te zijn. De door hem voor de komende drie jaar verwachte autonome omzetgroei van 5 procent per jaar denkt Ebus te verwezenlijken door het uitbouwen van bestaande activiteiten. Als het aan Ebus ligt wordt DHL Benelux ,,de grootgrutter in de distributie''. Met als basis een fijnmazig web in de drie Benelux-landen wil DHL vooral groeien in de bezorging van artikelen in de elektronica, farmacie, sport en automobielsector.

De staartwind voor het integratieproces van DHL in de Benelux contrasteert sterk met de verlieslatende versie ervan in de VS. De aankoop van koeriersdienst Airborne in 2003 leidde vorig jaar tot een verlies van 0,5 miljard euro, eenderde van de totale nettowinst van Deutsche Post. ,,DHL in de VS heeft met een nieuw management twee jaar de tijd gekregen om orde op zaken te stellen'', vertelt Ebus. Hij heeft er geen moeite mee te zeggen dat op de transatlantische route de concurrenten Federal Express en UPS momenteel ,,betere producten'' kunnen aanbieden.