WTO: parmaham is ham uit Parma

Wie heeft er gelijk? In het dispuut tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten en Australië over de bescherming van geografische productnamen als champagne, parmezaanse kaas, roquefort en parmaham voelen beide partijen zich door de Wereldhandelsorganisatie (WTO) in het gelijk gesteld.

Het dispuutpanel van de WTO bepaalde gisteren dat het Europese systeem van bescherming van geografische productnamen in stand mag blijven: dus alleen ham uit Parma mag parmaham heten. Regionale producten uit andere landen moeten echter op dezelfde naamsbescherming aanspraak kunnen maken.

De VS en Australië dienden vorig jaar een klacht in omdat de EU wel eigen streekproducten zou beschermen, maar niet die uit andere landen. Dat zou in strijd zijn met de non-discriminatieregels van de WTO.

Volgens het dispuutpanel is het Brussel ,,niet gelukt de zaak te weerleggen'', maar kan de EU ,,ook geen veelvuldige overtredingen verweten worden''.

De Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Peter Allgeier noemde de uitspraak ,,een duidelijke overwinning voor de Amerikaanse boeren en voedselproducten.''

,,De WTO heeft vandaag in een kristalheldere uitspraak vastgesteld dat de EU de Amerikaanse producten geen eerlijke markttoegang verleent,'' zei hij. Ook Fischer Boel, de Europese Commissaris voor Landbouw reageerde verheugd op de uitspraak: ,,Ik ben blij met de uitkomst en kijk er naar uit om met alle WTO-leden samen te werken.''

De EU stelde vorig jaar een lijst van 41 wijnen, kazen en andere regionale producten op die het onder de regels van de WTO wereldwijd wil beschermen. Inmiddels is deze lijst uitgebreid tot 700 producten. Onder meer beaujolais, gorgonzola, roquefort en parmaham staan op de lijst.

De strijd om de bescherming van productnamen bereikte een climax over het gebruik van de merknaam Budweiser. Het Tsjechische Budvar eiste het gebruik van de naam Budweiser op, omdat het een vertaling zou zijn van de plaatsnaam waarvan de Tsjechen het exclusieve gebruik hadden opgeëist. De Amerikaanse Budweiser-brouwer Anheuser-Busch stelde dat hij al in 1876 Budweiser als merknaam introduceerde, negentien jaar voordat Budvar werd opgericht.