Volslank geluk

Twee nieuwe glossy's steken de dikke vrouw een hart onder de riem. ,,Met een grote maat kun je ook elegant voor de dag komen.''

Het aanbod in de kiosk neemt langzamerhand de vorm aan van een almaar expanderend heelal. Steeds weer menen bladenmakers dat zij die ene, nooit door een ander ontdekte nis exploreren. In deze rubriek passeerden het afgelopen jaar enige tientallen nieuwe titels. De slag om de aandacht van de lezer speelde zich de daarop volgende maanden af: welke titel handhaafde zich en welke bezweek na één of meer nummers? Tegen de zomer, als het lanceerseizoen ten einde loopt, volgt hiervan op deze plaats een inventarisatie.

Deze week verscheen een blad waarvan de titel ongewild het onder de talrijke pogingen kreunende schap onderstreept: Vol. De gedachte erachter is dat alle modebladen zijn gericht op vrouwen die even perfect zijn geproportioneerd als de modellen die de pagina's bevolken. Terwijl toch ook veel vrouwen niet gevrijwaard blijven van de gesel van het overgewicht. Geen der vele glossy's voorziet in de behoeften van de categorie `volslank' – zoals dik hier eufemistisch heet.

Een blad als statement – maar niet zonder commerciële component. Voor de volslanke vrouw, leert Vol, staat namelijk ook een stoet van couturiers, postorderbedrijven en cosmeticafabrikanten paraat om van de nood een deugd te maken. ,,Met een grote maat kun je ook elegant, geraffineerd en stralend voor de dag komen'', steekt modeontwerper Edouard Vermeulen in een interview de doelgroep een hart onder de riem. Meer dan het uiterlijk bepalen vriendschap, liefde en zelfkennis het geluk, bepleit een artikel in de sectie `psychologie'. Maar uit zowel advertenties als redactionele bijdragen blijkt dat de volslanke vrouw haar `zelfbewustzijn' vooral kan verkrijgen door haar dikheid te maskeren en te bestrijden.

,,Sommige dikke vrouwen kunnen er toch vreselijk mooi uitzien omdat ze gewoon gelukkig zijn. Daar kan geen dieet tegenop.'' Citaat opgetekend uit de mond van cosmetisch arts Robert Schoemacher in alweer zo'n nieuw blad: Winners & Co. De makers hiervan hopen aanhang te vinden onder lezers die zich graag spiegelen aan de succesvolle medemens. Redactioneel credo: ,,Omdat wij ervan overtuigd zijn dat u wilt weten wie de vrouwen en mannen zijn die uitblinken in hun vak, in hun sport of in hun persoonlijke leven.'' Geslaagde, onveranderlijk breed lachende sporters worden ten voorbeeld gesteld, maar ook een `tuinkunstenaar', een `mental coach' en dus de man die de gedaanteverandering middels het scalpel tot zijn handelsmerk maakte.

De zoete geur van succes wordt vandaag de dag vermengd met een vleugje medemenselijkheid. Zo wil Robert Schoemacher zijn succes ,,delen met de samenleving'' en ,,een goed mens blijven die maatschappelijk betrokken is''. Ook bevat Winners & Co een als `hartverscheurend' aangeprezen reportage over de straatkinderen van Kathmandu, waarvoor het blad geld inzamelt.

Beide nieuwe glossy's zijn gegrondvest op de aloude notie dat geluk, schoonheid en succes binnen ieders bereik – want `in het individu zelf' – liggen. De tijd zal leren of deze revival van de maakbare mens in glimmende verpakking levensvatbaar is.

Vol, tweemaandelijks, €4,95

Winners & Co, kwartaalblad, €3,95