Exploitant HSL eist miljoenen

De Nederlandse exploitant van de Hogesnelheidslijn-Zuid, High Speed Alliance (HSA), wil ,,vele miljoenen euro's'' korting op het bedrag dat HSA jaarlijks moet betalen aan het rijk om reizigers te mogen vervoeren.

Dat heeft een woordvoerder van HSA, een samenwerkingsverband van NS en KLM, gisteren gezegd.

HSA zal volgens het contract jaarlijks 148 miljoen euro concessievergoeding betalen. Het bedrijf, voor 90 procent in handen van NS, vindt dat korting op dat bedrag voor de hand ligt, nu duidelijk is dat de treinreis door België structureel acht minuten langer zal duren dan eerder was afgesproken. ,,Daardoor kunnen wij een iets minder aantrekkelijk product aanbieden'', aldus HSA.

Afgelopen vrijdag presenteerden Nederland en België een akkoord over de snelle treinverbinding. Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat, CDA) is akkoord gegaan met een ,,niet meer terug te winnen'' reistijdverlenging in België van acht minuten, in ruil voor de toezegging van de Belgen om shuttlediensten te onderhouden op de steden Den Haag en Breda.

HSA maakte enkele dagen geleden al bekend dat het ,,blij'' was met het bereikte akkoord, maar achtte ook aanpassing van het contract noodzakelijk. Woordvoerders van minister Peijs zeggen dat wijziging van het contract niet onmogelijk is, maar dat de onderhandelingen daarover nu pas beginnen.

De acht minuten reistijdverlenging komen voort uit een foute opgave van de Belgische vervoerder NMBS. Minister Peijs heeft tijdens de onderhandelingen met de Belgen toegezegd dat zij deze acht minuten voor lief neemt, mits de Belgen bereid zijn shuttlediensten te onderhouden op de steden Den Haag en Breda. De Belgische vervoerder verwacht dat deze treindiensten verliesgevend zijn. De Nederlandse vervoerder HSA is positiever, en verwacht vooral winst te maken op de binnenlandse reizen over het HSL-spoor, zoals tussen Amsterdam en Rotterdam, een reis die straks nog maar 35 minuten in beslag neemt. Een reis tussen Rotterdam en Schiphol bedraagt straks 19 minuten. Ook verwacht HSA meer reizigers vanuit de Brabantse stedenrij naar het HSL-station in Breda.