Acht minuten reistijd in ruil voor extra stops

Treinen over het nieuwe hogesnelheidspoor zullen niet alleen sneller maar ook duurder worden.

Na maandenlange onderhandelingen presenteerden minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) en de Belgische vice-premier Johan Vande Lanotte (Overheidsbedrijven) vorige week een akkoord met de Belgen over de Hogesnelheidslijn-Zuid. Belangrijkste deal is dat de Nederlanders een nooit meer terug te winnen langere reistijd door België van acht minuten voor lief nemen, in ruil waarvoor de Belgen op de steden Den Haag en Breda gaan rijden. De Nederlandse treinvervoerder, HSA, wil nu korting op de jaarlijkse concessievergoeding aan de Nederlandse staat omdat de acht minuten langere reistijd de lijn minder aantrekkelijk maken.

Wanneer gaan de treinen rijden?

Vanaf april 2007 zullen dagelijks 32 snelle treinen vertrekken vanuit Amsterdam naar Brussel. De helft daarvan rijdt door naar Parijs. Vanuit Den Haag en Breda vertrekken dagelijks acht snelle treinen naar Brussel.

Wat is het verschil tussen de HSL-Zuid en de shuttle-verbindingen?

Nederland besloot na jaren discussie dat de HSL tussen Amsterdam en Brussel door het Groene Hart zou lopen, en niet langs Den Haag. De zogenoemde Bos-variant werd afgewezen. De gemeente Den Haag eiste vervolgens een eigen treindienst die óók over het nieuwe spoor zou gaan rijden, net als Breda dat niet alleen naar de HSL wilde kunnen `zwaaien'. Dat werden de zogenoemde shuttleverbindingen waarover nu een akkoord is bereikt.

Welke treinen rijden er op het HSL-spoor?

Op het nieuwe HSL-spoor rijden Thalystreinen tussen Amsterdam en Brussel en Parijs. Van hetzelfde spoor maken ook nieuwe treinen van Italiaanse makelij gebruik die als shuttle rijden tussen Den Haag, Breda en Brussel.

Hoe snel gaan de treinen?

De Thalystreinen rijden maximaal 300 kilometer per uur. De Italiaanse shuttletreinen rijden maximaal 250 kilometer per uur. De reis van Amsterdam naar Brussel-Zuid gaat uiteindelijk 1 uur en 42 minuten duren, een tijdwinst van 57 minuten ten opzichte van de huidige Thalysreis. Wie doorrijdt naar Parijs, doet er in totaal 3 uur en 4 minuten over. Vanuit Den Haag duurt de reis naar Brussel-Zuid 1 uur en 44 minuten, 26 minuten sneller dan nu. Vanuit Breda is de tijdwinst 57 minuten.

Wie exploiteren de HSL-Zuid?

In België gaat de NMBS de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam exploiteren. In Nederland is dat High Speed Alliance (HSA), een samenwerkingsverband van NS en KLM. NS neemt in HSA voor 90 procent deel. HSA won een openbare aanbesteding met een bod van 148 miljoen euro dat per jaar aan het rijk wordt betaald. Twee andere combinaties boden onder de 100 miljoen euro per jaar.

Hoe duur wordt reizen per HSL?

De prijzen zijn nog niet bekend maar zullen `marktconform' zijn, en duurder dan de huidige treindiensten. Er zullen naar verwachting ook reguliere treindiensten uitvallen, te meer omdat de NS zowel de huidige alsook de nieuwe snelle treinen exploiteert. HSA en het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben eerder onderhandeld om de tarieven aan een maximale stijging te binden, in ruil voor een lagere concessievergoeding. Het resultaat was dat de tarieven vrij zijn en dat de concessievergoeding 148 miljoen euro zou blijven bedragen.