Zwitsers slikken nationale trots in

Een leven zonder alternatieven heeft niet zo veel om het lijf. Daarom ziet het ernaar uit dat de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa eindelijk Swiss International Airlines zal gaan overnemen.

De Zwitsers willen niet echt dat de Duitsers de zeggenschap krijgen over hun nationale luchtvaartmaatschappij, maar zij hebben niet veel keus. En de poging om met British Airways samen te gaan is vorig jaar mislukt. Daarom heeft de maatschappij zich, met de rug tegen de muur, tot Lufthansa gewend, dat twee jaar geleden nog werd afgewezen. Ditmaal zal de overname echter alleen in naam een overname zijn. In werkelijkheid lanceren de Duitsers een reddingsoperatie.

Lufthansa stelt zich nu in ieder geval vriendelijker op dan de vorige keer. De blauwdruk van de overeenkomst, die later deze week aan de aandeelhouders zal worden voorgelegd, maakt een kniebuiging voor de gekwetste nationale gevoelens van de Zwitsers. Het bedrijf zal zijn merknaam mogen behouden.

Verder zullen de binnenlandse infrastructuur van Swiss, en de werkgelegenheid, `zoveel mogelijk' overeind blijven. In ruil daarvoor zal Lufthansa naar verluidt voor 60 miljoen euro de minderheidsaandeelhouders van Swiss uitkopen, die 14 procent van het bedrijf in handen hebben.

Het is niet duidelijk wat er met de meerheidsaandeelhouders zal gebeuren. Maar het lijkt erop dat Lufthansa er niet op staat dat zij Swiss vóór de verkoop van nieuw kapitaal zullen voorzien, zoals twee jaar geleden nog werd geëist door het Duitse bedrijf. In plaats daarvan zullen de Duitsers nu het risico dragen.

De overeenkomst heeft, ook al is zij klein, gevolgen voor de rest van de Europese luchtvaartsector. Zij ontbeert wellicht de impact van bijvoorbeeld een fusie tussen British Airways en de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia. Maar het duidt erop dat, nu de alternatieven opraken, zelfs de Zwitserse regering, die haar luchtvaartmaatschappij als middel tot economische ontwikkeling ziet, bereid is haar trots in te slikken en die maatschappij uit handen te geven aan de impopulaire Duitse buren.

Het Nederlandse KLM kwam vorig jaar al in handen van het Franse Air France. Het sluiten van een overeenkomst die zo netelig is als deze, betekent dat de in zwaar weer verkerende Griekse, Italiaanse, Scandinavische en Portugese nationale luchtvaartmaatschappijen hun borst kunnen natmaken.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.