Tweetakt brengt mooi en wonderlijk jeugdtheater

Het Utrechtse jeugdtheaterfestival Tweetakt werkt niet meer samen met Vlaanderen en richt zich op een breder publiek. Van theatermakers tot toevallig langswandelende oma's met kleinkinderen.

`Jeugdtheater voor jong en oud', daarop richt zich het festival Tweetakt, dat gisteren in Utrecht van start ging. Naast jeugdtheater biedt het deze week veel jeugddans en beeldende kunst in speciaal ontworpen glazen kassen op de Neude.

Voor het eerst werkt de organisatie van Tweetakt dit jaar niet samen met Vlaanderen. Voorheen ging het festival afwisselend in Vlaanderen en Nederland, met aanbod dat voornamelijk was afgestemd op programmeurs en theatermakers. Nu is er een Nederlandse versie die nadrukkelijk mikt op een veel breder publiek; scholen, programmeurs, theatermakers, maar ook toevallig voorbij wandelende oma's met kleinkinderen. Het gevolg van de Vlaams-Nederlandse breuk is dat er over een maand nóg een Tweetaktfestival plaatsvindt; de Vlaamse variant, met naar het zich laat aanzien een al even gemêleerd programma.

Het Hollandse Tweetakt werd gisteren, misschien om te benadrukken dat de programmering inhoudelijk nog steeds internationaal is, geopend door de Vlaamse Pascale Platel met de voorstelling Mister San. Platel heeft een lieftallige manier van theatermaken, waarbij ze met glimlachjes en giecheltjes het publiek voor zich tracht te winnen. In 2002 leverde haar dat de Theaterfestivalprijs op voor haar knotsgekke voorstelling Ola Pola Potloodgat. In Mister San acteert ze ingetogener, bijgestaan door meestermondharmonica-speler Steven De Bruyn. Die geeft reliëf aan Platels fantasierijke relaas over skateboarden, eenentwintig Chinezen en verliefdheid. Na Platel is het de beurt aan het Zwitserse muziektheatergezelschap Sgaramusch met een eigen versie van Sneeuwwitje: Showwhite. Een grondige kennis van het origineel blijft daarbij een pré, want het sympathiek ogende drietal schept met cello, trekzak en plastic kindermicrofoon een lastig te volgen eigen verhaal vol stofzuigers, rolwisselingen en bubbelbaden.

De avond werd afgesloten met een moeizaam debat over de klacht dat jeugdtheater niet serieus genoeg wordt genomen. Hoewel de organisatie had gepoogd daar een `luchtig' evenement van te maken, kwam vooral naar voren dat jeugdtheatermakers weinig zin hebben in debatten over politieke structuren, en liever meer geld krijgen om het ideale theater te maken.

Dat er ondanks het geldgebrek voor het publiek niet veel te klagen valt, bewijst het Tweetakt programma van komende week. Aantrekkelijke, opruiende en wonderlijke voorstellingen als De Verschrikkelijke Stiefmoedershow (Theatergezelschap Max), Moeder Afrika (Wederzijds), Marie-L (Stella Den Haag) zijn er te zien, plus nieuwsgierig makende premières als Blowing van Oostpool.

Op de Neude zelf is een theatraal beeldende kunstproject gaande, samengesteld door curator Mark Kremer. Een zwevend huis vol nijvere vogels hangt aan een hijskraan, en in het zogeheten Spiegelbeeld van Serge Lammers kunnen voorbijgangers via gebaren communiceren met een enge man in een SM-pak. Hoewel er glas zit tussen man en toeschouwer vonden veel volwassenen die interactie gisteravond nogal heftig. Maar Tweetakt is een festival voor oud én jong en vandaag worden er schoolklassen verwacht die het Spiegelbeeld ook naar hartelust kunnen uitproberen.

Tweetakt, theaterfestival voor iedereen vanaf vier jaar, duurt nog tot en met 20 maart. Inl. (030) 799 0080 of www.tweetakt.net