`Prachtige oplossing'

De entree van Het Nieuwe Rijksmuseum is ,,een prachtig antwoord'' op de bezwaren tegen de inrichting van de onderdoorgang. Dit zei rijksbouwmeester Mels Crouwel vanmorgen bij de presentatie van het aangepaste ontwerp.

,,We hebben alle kritiek ter harte genomen en de plannen aangepast'', zei Crouwel. De kritiek is vooral afkomstig van de lobbygroepen van fietsers, die vrezen dat naast de toekomstige toegangstrappen in de onderdoorgang te weinig ruimte overblijft om te fietsen. In het herziene ontwerp is er volgens Crouwel meer dan genoeg ruimte voor fietsers en voetgangers.

Vorige week presenteerde Stadsdeel Oud-Zuid een pakket voorwaarden, dat de plannen voor het Rijksmuseum doorkruist. Bewoners van het stadsdeel kunnen de komeden tijd hun menig geven over dit zogeheten Ruimtelijk Afwegingskader (RAK). Om die reden heeft het Rijksmuseum vanmiddag de onderdoorgang tijdelijk opengesteld, zodat het publiek ,,met eigen ogen'' kennis kan nemen van de fiets- en voetpaden en van de toegangstrappen en de lift.

De crux in het ontwerp van het Spaanse architectenbureau Cruz y Ortiz is een groot ondergronds atrium dat de west- en oostvleugel met elkaar verbindt. ,,Een prachtige toevoeging van ruimte aan de stad en een prachtige oplossing voor het museum, door het binnenvallende daglicht op een oorspronkelijk wat donkere plaats'', zei Crouwel.

Dat licht is afkomstig van de zijbeuken bovengrond die nu weer open zijn gemaakt. Het moet binnenvallen door een sleuf in de onderdoorgang, waar tevens de trap en de lift komen.

In het eerste ontwerp was de sleuf breed, met aan één kant een fietspad voor beide rijrichtingen. In het huidige ontwerp is de sleuf versmald en zijn er weerskanten fietspaden van elk 2,50 meter breed en ook voetpaden van elk 1.75 meter breed. ,,Op de route van de Spiegelgracht in het noorden naar de Paulus Potterstraat in het zuiden zijn de fietspaden nergens zo breed. Op elk voetpad kun je met zijn drieën naast elkaar lopen'', lichtte Crouwel toe.

De vereniging Red de Onderdoorgang is nog steeds ontevreden. ,,Japanners en kinderen zijn het probleem'', zegt een woordvoerder. Beide groepen zullen als door een magneet naar de enorme ramen in de zijbeuken worden getrokken en zo door de fietsers worden aangereden.