Opklapbare aanhanger eenvoudig te stallen

Parkeren van een auto is vaak een probleem. Maar waar laat je een aanhangwagen?

Het gebruik van een aanhangwagen kan in veel situaties handig zijn. Maar zonder stallingplek is zo'n ding thuis een sta-in-de-weg. Dat was ook de reden voor de Nederlandse uitvinder Antoni van Brussel om een opklapbare aanhangwagen te ontwikkelen. Zijn innovatieve aanhangwagen `Carrymate' is binnen vijftien seconden op te klappen tot een verrijdbaar pakket van slechts 65 centimeter breed. Zo past het door elke deuropening en is het makkelijk thuis op te slaan. Bovendien heeft de aanhangwagen ongekend goede rijeigenschappen.

Van Brussel brengt de aanhanger sinds kort op de markt via het bedrijf Mobitec BV. ,,Het ontwerp is ontstaan vanwege mijn eigen krappe woonsituatie'', vertelt Van Brussel. ,,Al snel bleek een opklapsysteem met scharnierpunten op de hoeken het beste te werken. Een struikelblok was echter dat opklappen niet mogelijk is met een vaste starre as, zoals onder elke aanhangwagen zit.'' Als oplossing hiervoor ontwikkelde hij onafhankelijke wielophanging; revolutionair voor een kleine aanhanger. In Van Brussels ontwerp is de ophangarm van elk wiel twee keer zo lang als een standaard ophangarm. Voor de vering zijn de rubber torsie-elementen vóór de wielen geplaatst in plaats van ertussen.

Uit levensduurtesten met het prototype bij DAF bleek dat de onafhankelijke wielophanging de Carrymate een heel goede vering en wegligging gaf. Een lege aanhanger stuitert niet over de weg zoals een lege conventionele aanhangwagen. Daarvan is de wegligging sterk afhankelijk van de belading. Het hoge rijcomfort benadert die van luchtvering en blijkt naast de opklapbaarheid een tweede verkooppunt te zijn'', aldus Van Brussel. Een derde innovatie is de opklapbare dissel, het deel waar de koppeling aan vast zit. Door alleen de dissel al op te klappen, is de wagen al een stuk korter voor de opslag.

Vanwege het ontbreken van een vaste as, die normaal veel sterkte geeft aan een aanhangwagen, ontwikkelde van Brussel een soort zelfdragende carrosserie. Deze is zeer sterk en heeft een lange levensduur dankzij bout- in plaats van lasverbindingen. Door zware belading scheuren lasverbindingen namelijk na verloop van tijd vaak op standaard aanhangwagens.

De Carrymate bestaat in twee uitvoeringen, de CM 750 standaard en de CM 750 motortrailer. De lengte bedraagt 3,4 meter in de transportstand en 3,3 meter in de opbergstand. Voor de breedte zijn die maten respectievelijk 1,6 en 0,6 meter. De inwendige bakmaat is 2,1 bij 1 meter. Beide uitvoeringen zijn ongeremd en hebben een leeggewicht van 250 kilogram en een laadgewicht van 500 kilogram.

Van Brussel: ,,De opbouw kan maximaal eigenlijk duizend kilogram lading hebben, maar dan moet er wettelijk gezien een rem op zitten. Een geremde uitvoering is momenteel in ontwikkeling en komt in maart op de markt. Ook denken we aan een toekomstige uitvoering met een variabele vloerhoogte. Dankzij de onafhankelijke wielophanging zit er namelijk geen as onder de vloer. Er is vrije ruimte om de vloer met een liftsysteem tot op de grond te laten zakken voor toepassing bij bijvoorbeeld marktkramen of voor motortransport.''

Website: www.carrymate.nl