Kruidvat en Trekpleister reorganiseren

Drogisterijketens Kruidvat en Trekpleister gaan reorganiseren. Ongeveer 70 van de 240 vestigingen van Trekpleister worden Kruidvat. De rest van Trekpleister krijgt een discountformule met lage prijzen.

Dat zeggen bronnen rond het concern dat beide ketens exploiteert, A.S. Watson, en dat daarmee de grootste in Nederland is. Kruidvat en Trekpleister hebben in totaal 825 vestigingen. DA en Etos (van Albert Heijn) zijn de nummers twee en drie in Nederland.

De directie van A.S. Watson vindt dat beide drogisterijketens te veel op elkaar lijken. Alleen de grootte van de winkels verschilt. Het bedrijf heeft ook last van de prijzenslag. In januari verlaagde supermarktketen Albert Heijn de prijs van duizend drogisterijproducten met 5 à 40 procent. In de nieuwe opzet krijgt Kruidvat de grotere panden, Trekpleister de kleinere. Overwogen wordt om de naam Trekpleister te wijzigen.

Het aandeel huismerken bij Trekpleister moet volgens ingewijden fors omhoog, vooral door introductie van een tweede huismerk: Europrofit. Onder dit merk waren de afgelopen jaren al vijf à tien producten te koop. Het bedrijf breidt dat, na een restyling van de verpakkingen, deze maand uit met ongeveer honderd varianten van veelverkochte artikelen, zoals shampoo, tandenborstels, douchegel, tissues en keukenrollen.

Ook bij Kruidvat wordt in maart Europrofit geïntroduceerd, maar dit neemt een minder prominente plaats in dan bij Trekpleister. Europrofit is gemiddeld 50 procent goedkoper dan het eigen huismerk van beide ketens en gemiddeld 70 procent goedkoper dan A-merken zoals Nivea, Dove en Andrélon. Een halve liter Axe douchegel kost 3,99 euro – die van Europrofit 0,49 euro. Voor een flacon deodorantspray van Dove betalen klanten 1,99 euro – dezelfde hoeveelheid van Europrofit kost 0,69 euro.

,,Naam en prijsniveau van Europrofit lijken op Euro Shopper, het goedkoopste huismerk van Albert Heijn'', zegt een medewerkster van Trekpleister. Net als bij Europrofit worden die artikelen op Europese schaal ingekocht. Het bedrijf werkt samen met de Duitse drogisterijketen Rossmann.

Een woordvoerster van A.S. Watson zegt dat enkele nieuwe concepten van beide formules onder de loep worden genomen, ,,om te bekijken of de huidige nog passen binnen het huidige tijdsbeeld''.

Kruidvat en Trekpleister hebben de afgelopen jaren marktaandeel gewonnen. Sinds januari van dit jaar heeft supermarktketen Albert Heijn met prijsverlagingen voor het assortiment drogisterijproducten een deel van die omzet teruggehaald. Nadat AH de prijzen van drogisterijproducten verlaagde, volgden Trekpleister en Kruidvat op kleine schaal. Daardoor verdween het oorspronkelijke prijsverschil, ongeveer 8 procent, tussen AH en de beide ketens.

Ter verbetering van de winstgevendheid, heeft A.S. Watson onlangs voor beide ketens een informele vacaturestop ingesteld, zegt bestuurder M. Cetakan van FNV Bondgenoten. Het concern vindt dat het management in zijn winkels moet verbeteren. Binnenkort wordt een team opgericht dat controleert of ,,de interne commerciële en operationele doelstellingen en richtlijnen worden gehandhaafd'', blijkt uit een recente advertentie van het bedrijf.