EU wil met China `open skies'-verdrag

De Europese Commissie wil met China en Rusland onderhandelen over open skies-verdragen voor een vrije luchtvaart. Zij zal een mandaat vragen aan de 25 lidstaten van de Europese Unie. Dit heeft eurocommissaris Barrot (Transport) gisteren bekendgemaakt.

Hij zei dat de EU door de liberalisering zelf een interne luchtvaartmarkt heeft, maar dat nog ,,gemeenschappelijke markten tussen de EU en derde landen moeten worden gecreëerd''. Nu hebben lidstaten bilaterale open skies-verdragen met landen buiten de EU.

Het Europese Hof oordeelde eind 2002 na een klacht van de Commissie dat zulke verdragen door exclusieve vestigingsclausules de nationale maatschappijen van een lidstaat bevoordelen en daardoor de interne markt verstoren. De bilaterale verdragen, waaronder ook het Nederlands-Amerikaanse open skies-verdrag, moeten daarom worden aangepast. Als gevolg van de uitspraak kreeg de Commissie al mandaat om namens de hele EU met de VS te onderhandelen over een open skies-verdrag.

Onderhandelingen met China en Rusland moeten leiden tot gemeenschappelijke veiligheidsstandaarden en marktregels. Van het passagiersverkeer uit Rusland heeft 75 procent de EU als bestemming. In 2002 reisden 4,3 miljoen mensen tussen Rusland en de EU. Het aantal stoelen op vluchten tussen de EU en China steeg van 250.000 in 1990 tot 3 miljoen in 2003. Een open skies-verdrag houdt in dat EU-maatschappijen vanuit de EU naar een derde land kunnen vliegen. De maatschappijen uit dat land krijgen omgekeerd dezelfde rechten.