`12.000 brieven voor Interpay'

Tachtig kratten vol brieven werden gisteren afgeleverd bij het hoofdkantoor van Interpay in Utrecht. Het bedrijf dat voor de Nederlandse banken betalingen regelt, kreeg de klaagschriften omdat Interpay volgens ondernemers te veel heeft verdiend aan pintransacties.

De actie van het Platform Detailhandel, Koninklijk Horeca Nederland en MKB Nederland is volgens Interpay ,,ongegrond en voorbarig''. De 12.000 brieven van ondernemers werden gisteren per vrachtwagen afgeleverd.

De organisaties hadden hun leden opgeroepen een standaardbrief te ondertekenen en te versturen. De brieven zijn afkomstig van winkeliers, uit horeca, recreatie en zorg.

De ondernemers reageerden met de actie op een oordeel van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) van vorig jaar dat Interpay jarenlang misbruik maakte van zijn monopoliepositie. Interpay rekende volgens de NMa te hoge tarieven en moet daarvoor samen met de banken een boete van 47 miljoen euro betalen. Die wordt door het ministerie van Financiën geïncasseerd, de ondernemers zelf worden niet schadeloos gesteld voor het in hun ogen te veel betaalde bedrag.

Interpay vindt dat er in het besluit van de NMa ernstige fouten staan. Het bedrijf is van mening dat er geen sprake is van een machtspositie en dat er geen misbruik van de marktpositie is gemaakt. De toezichthouder is nu bezig met een aanvullend onderzoek, voordat er een definitieve beslissing komt. Daarom vindt Interpay de actie voorbarig.

Koninklijk Horeca Nederland, MKB Nederland en het Platform Detailhandel willen nu hun schade vergoed zien.

Hoe hoog die schade precies is, is niet duidelijk, ,,omdat deze gegevens door Interpay worden achtergehouden''. De instellingen vinden dat Interpay het bedrag zelf moet berekenen. Klaas van den Doel van supermarktkoepel CBL becijferde de schade eerder op 200 miljoen euro.