SWOV: nachtrijverbod voor jonge automobilist

Beginnende automobilisten moeten 's nachts niet rijden, vrijwel geen alcohol drinken en niet langer leeftijdsgenoten als passagier vervoeren. Een nachtelijk rijverbod scheelt veertig verkeersdoden per jaar.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) stelt dit voor, om de verkeersveiligheid in Nederland te verhogen. Volgens de SWOV hebben bestuur en politiek het aanpakken van jonge rijders nog niet echt goed overwogen. De nachtelijke uren blijken ,,extra gevaarlijk'' te zijn voor jonge bestuurders. De onderzoekers vinden dat de toegestane hoeveelheid alcohol voor jonge rijders moet worden beperkt van 0,5 promille naar 0,2 promille. Ook een verbod op het meerijden van jonge passagiers verhoogt de verkeersveiligheid. In 2003 kwamen in Nederland 1.088 mensen in het verkeer om.

De SWOV heeft de afgelopen jaren verschillende voorstellen gedaan om de veiligheid te vergroten. Een voorstel om de brommerleeftijd te verhogen van zestien jaar naar zeventien jaar haalde het in de Tweede Kamer niet. Ook is er geen verbod ingesteld op de zogenoemde snorfiets. De SWOV vindt ook de snelheidslimieten voor automobilisten soms ongeloofwaardig. Die limieten moeten meer aansluiten op het wegbeeld. De SWOV verwacht ook veel van intelligente snelheidsaanpassing (ISA), dat wil zeggen dat een auto automatisch kan worden geremd.