Nedlloyd-schip van 335 meter

Een schip van 335 meter lang (drie voetbalvelden achter elkaar), 61 meter hoog en 43 meter breed dat 8.450 containers van 20 voet kan vervoeren. Het zijn de afmetingen van de P&O Nedlloyd Mondriaan die vanmiddag aan de Rotterdamse Wilhelminakade is gedoopt door zwemster Inge de Bruijn. De Mondriaan is een van de elf schepen die P&O Nedlloyd in Japan heeft besteld omdat het wereldwijde containervervoer snel groeit, met name door de handel met China en Brazilië. Havendirecteur Hans Smits maakte vanochtend bekend dat het containervervoer in de Rotterdamse haven, die zijn positie als grootste haven ter wereld inmiddels heeft verspeeld aan Shanghai, de eerste maanden van dit jaar met 29 procent is gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het 8.450 TEU (1 TEU is één container van 20 voet) metende schip is officieus het grootste containerschip ter wereld. Ingenieurs van P&O Nedlloyd vermoeden dat de Deense concurrent Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, nog grotere schepen heeft rondvaren. Maersk doet uit concurrentieoverwegingen erg geheimzinnig over zijn nieuwste megaschepen, maar door de breedte als uitgangspunt te nemen, heeft P&O Nedlloyd uitgerekend dat de Maersk-schepen dicht tegen de 10.000 TEU aan zitten.

De Britse kapitein Alan Brown van de Mondriaan denkt dat de schepen zo langzamerhand de grens bereiken wat betreft diepgang en motorvermogen. De Mondriaan heeft een Sulzer-motor die 84.000 paardenkracht kan leveren en het schip een snelheid geeft van bijna 25 zeemijl per uur (45 kilometer per uur). Rien Hoogerbrugge, hoofd van de afdeling nieuwbouw van P&O Nedlloyd, denkt dat de grens ligt bij 12.000 TEU en 350 meter lengte. Daarboven zou volgens hem de stabiliteit van het schip in gevaar komen.