Verlangen naar arrogantie

Ajax-supporters hebben genoeg van het huidige clublogo. Met het stoere, oude embleem op de borst zou de tegenstander van Ajax eigenlijk al bij het betreden van het veld met 1-0 achterstaan.

Haringhandel Jonk is een groot voorstander. Net als Café De Schutter en Van Dobben, van de kroketten. En natuurlijk Cruyff-Sports. Door een poster bij de voordeur laten Amsterdamse ondernemers sinds deze week zien vóór terugkeer van het oude logo van Ajax te zijn. De stoere god kreeg in 1991 een plaatsje in het archief en werd vervangen door een jongere, gestileerde held, bestaande uit elf lijnen.

,,De grote meerderheid van de supporters is het met ons eens. Het oude logo straalt kracht uit. En een beetje arrogantie. Dat willen wij weer terugzien op de shirts'', zegt Henk, de voorzitter van OFA, de Onafhankelijke Fanclub van Ajax, die niet met z'n achternaam in de krant wil. Hij behoort tot de initiatiefnemers van de campagne `Geef Ajax z'n gezicht terug'. Uit een enquête op de site www.ajaxlogo.nl blijkt 87 procent van de bezoekers het oude logo terug te willen. Naast de posters bij de middenstand hangt dankzij wildplakkers inmiddels ook de Amsterdamse binnenstad vol. Toeschouwers bij Ajax-PSV (volgende week) krijgen pamfletten uitgedeeld en er volgen nog enkele verrassingsacties, zegt de OFA.

Door de oude kop op de borst van de Ajacieden staat de tegenstander eigenlijk al bij het betreden van het veld met 1-0 achter, stellen de actievoerders, terwijl het `nieuwe' logo ,,koel en strak'' is en ,,een lusteloze blik'' heeft. Het intro op de website spreekt voor zichzelf: met een luide `beng' wordt het nieuwe logo door zijn voorganger uit 1928 verbrijzeld.

Belangrijker nog dan de stilistische eigenschappen van het logo uit 1991 is de symboliek: het gestileerde hoofd staat symbool voor de vercommercialisering van de voetbalclub. ,,Niemand verbaast zich er nog echt over als er Ajax-koffie in de markt wordt gezet. (...) Veel van ons Ajax is al veranderd. Sommige vergissingen zijn niet te herstellen, eentje wel'', aldus het pamflet.

Een kansarme strijd is het niet, want het bestuur van Ajax is bereid om de discussie aan te gaan. Al eind vorig jaar verklaarde voorzitter John Jaakke ,,te bekijken of de argumenten om het logo destijds te veranderen, nog steeds overeind staan''. De argumenten van destijds kan OFA-voorzitter Henk moeiteloos pareren: de verwerking van het oude logo in Ajax-producten was toen een probleem (nu niet meer) en het logo was destijds niet gedeponeerd (inmiddels wel). Dit voorjaar komt Ajax met een voorstel aan de ledenraad.

Praten met een meevoelend bestuur is leuk, maar al te lange discussies willen de supporters niet, want zij hebben het gevoel al enige tijd aan het lijntje te worden gehouden. ,,Als je me eerlijk vraagt wat ik nu mooier vind, vind ik dat oude mooier'', verklaarde toenmalig voorzitter Michael van Praag in 2000 over het logo, waarbij hij reageerde op het toen al bestaande verzet. ,,De woorden van Van Praag waren wel een beetje goedkoop: eerst een nieuwe logo invoeren en richting je vertrek opeens je spijt betuigen'', zegt Henk van OFA. De officiële supportersvereniging van Ajax (SVA) houdt zich nog op de vlakte en wil eerst de definitieve uitslag van de enquête afwachten.

Geestelijk vader Rolf Leeser van het logo van 1991 ziet de discussie met lede ogen aan. Volgens hem is het oude logo een beeld en geen beeldmerk. ,,We zijn destijds met een aantal specialisten over vernieuwing gaan nadenken omdat het oude beeld moeilijk te verwerken was in bijvoorbeeld borduurwerk op kleding. En zeg nou eerlijk: als je het oude beeld op een laptop zet, wordt die toch automatisch ouderwets?''

Volgens de Amsterdammer, die ook aan de basis heeft gestaan van nieuwe logo's van Borussia Dortmund, Bayern München, KNVB en de businessclub van Feyenoord, hebben talloze instellingen en verenigingen de afgelopen jaren hun huisstijl vernieuwd. ,,Kijk naar ministeries, banken of naar het stadhuis in Amsterdam. Dat is in een paar jaar tijd al aan de zesde huisstijl bezig. Ajax liep juist voorop.''

Leeser, actief in mode en design, heeft gezien het overlijden van zijn vriend Rinus Michels vorige week helemaal geen zin om stelling te nemen. Die discussie moeten het bestuur en de supporters voeren, vindt hij. Alleen het argument dat het stoere logo in 1928 direct tot succes heeft geleid – een flink aantal kampioenschappen – pareert de Ajacied in hart en nieren glimlachend. ,,Na de introductie van het nieuwe logo wonnen we dat seizoen de UEFA Cup, werden we keer op keer landskampioen en een paar jaar later wonnen we zelfs de Champions League en de wereldbeker.''