Van haarspeld tot teennagel - tout Chanel

Parijs – New York – Amsterdam. Chanel heeft nu ook een winkel in Nederland. In Parijs zien Jetty Ferwerda (tekst) en Peter Stigter (foto's) alvast dat het niet bij mantelpakjes blijft

Het prestigieuze Franse modehuis heeft onlangs stilletjes een boetiek geopend in de PC Hooftstraat 66-68, volgende week vrijdagavond is de feestelijke opening. Exclusieve designermode kopen wordt op zo'n manier wel heel gewoontjes, gezien het winkelaanbod in deze straat – je hoeft het land niet meer uit voor een Chanelletje of Vuittonnetje. Terwijl het juist wel wat heeft om zoiets peperduurs in Parijs of New York aan te schaffen. Maar ja, ook de globalisering gaat niet aan Amsterdam voorbij. En nu kunnen we – voor wie de drempel overdurft – ook eens zo'n echte tas met CC-logo betasten, een paar schoenen passen, aan een zwart-wit geruit tweed jasje ruiken of zowaar een fles parfum kopen, want de geuren Gardenia en Cuir de Russie zijn alleen in de Chanelboetieks te koop.

Momenteel hangt de nieuwe voorjaarscollectie er, met zorg geselecteerd door de marketingafdeling uit de enorme berg ideeën die ontwerper Karl Lagerfeld elk seizoen weer produceert.

Afgelopen week zagen wij al de nieuwe wintercollectie van Chanel in Parijs (veel korte bolle rokjes, beenwarmers, klassieke tassen, korte getailleerde jasjes en grove tweed). Leuker was het publiek, trouwe klanten van jong tot oud, inkopers en fans, dat in vol ornaat en tout Chanel naar die show kwam kijken. Hier zie je wat vrouwen in realiteit met hun aanschaf doen. En we stonden zoals altijd weer versteld, want de Chanelvrouw – met name de Amerikaanse, voor haar staat Chanel immers voor Frans, mode, status – gaat er helemaal voor. Van haarspeld tot gelakte teennagel. Zo treffen we in het publiek Carolyn Starry, vrouw van de manager van de Chanelboetiek aan Madison Avenue in New York. Nog voordat we één vraag hebben gesteld, somt ze op wat ze allemaal aan heeft: een wit pakje en tas uit de cruise-collectie, een onbetaalbare replica van de ring die Coco Chanel zelf droeg, vintage juwelen enzovoort. We krijgen er bijna geen speld tussen. Snel vragen we wat het modehuis nu zo speciaal maakt: ,,Het is de ultieme stijl, creatief, casual, modern, klassiek en toch ook gewaagd.'' Verderop poseert de familie Kovens uit Baltimore op de catwalk voor een fotootje in het familiealbum, drie generaties maar liefst en van top tot teen in Chanel gestoken. Ze zijn klanten, ,,maar met wat wij allemaal in de kast hebben kunnen we zo een winkel beginnen, honey!'' en hun sieraden rinkelen en fonkelen bij elke beweging. De dames zijn vooral gecharmeerd van de tijdloosheid en het feit dat jong en oud het kan dragen, ze zijn het levende bewijs. Verderop zien we jonge vrouwen met meer sportieve en minder klassieke combinaties, een witte top met wijde gehaakte mouwen uit de zomercollectie, een rood-witte tweed broek met wit kanten sweater, een lange, getailleerde jas in grote ruit.

Chanel is gelukkig meer dan mantelpakjes. Hopelijk denkt de Nederlandse clientèle er ook zo over.