Nieuwe generatie prijsvergelijkers

De Haagse rechtbank besloot deze week dat de Consumentenbond zijn berichtgeving dat luchtverfrissers gevaarlijk zijn moet rectificeren. De bond gaat tegen dit vonnis in beroep. De zaak was aangespannen door levensmiddelenconcern Sara Lee, dat ook luchtverfrissers produceert. De Consumentenbond merkte naar aanleiding hiervan op dat producenten enerzijds graag adverteren met positieve testresultaten, maar anderzijds sneller juridische stappen nemen als de uitkomsten niet welgevallig zijn.

Tegelijkertijd zijn er signalen dat traditionele organisaties als de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis en televisieprogramma's als Radar en Kassa een minder belangrijke bron van advies voor consumenten worden. In toenemende mate zoeken mensen hun heil op internet als zij prijzen van producten willen vergelijken.

De Nyenrode Business Universiteit publiceerde onlangs de resultaten van een onderzoek naar de invloed van adviesbronnen op het keuzegedrag van consumenten. Uit dit onderzoek bleek dat de consument een voorkeur heeft voor websites van een `nieuwe generatie' adviesorganisaties. Van de ondervraagden vond 32 procent deze websites de belangrijkste informatiebron, gevolgd door reclame (18 procent), websites van leveranciers (18 procent), informatieve radio- en televisieprogramma's (18 procent), familie en vrienden (16 procent) en de Consumentenbond (14 procent). Deze percentages golden voor de energiemarkt, de mobiele-telefoniemarkt liet vergelijkbare resultaten zien, aldus het onderzoek.

Op internet zijn veel van de `nieuwe generatie' vergelijkingssites verzameld op prijsvergelijking.pagina.nl. Consumentenbond, Eigen Huis en de tv-programma's zijn op deze startpagina niet te vinden, wel sites als www.kieskeurig.nl, www.vergelijk.nl en www.reiswijs.nl. Op al deze websites wordt een bont scala aan producten vergeleken. Koopjesjagers komen waarschijnlijk beter aan hun trekken op websites die zich toeleggen op aanbiedingen, zoals kelkoo.nl en www.elcheapo.nl. Op veel van deze sites worden niet alleen prijzen vergeleken, maar is ook commentaar te vinden van andere gebruikers.

De vergelijkingssites zijn gratis toegankelijk. Op de website van de Consumentenbond, www.consumentenbond.nl, stuit de bezoeker na enkele algemene pagina's en globale uitkomsten van tests al snel op een hekwerk: de bekende onderzoeken zelf zijn alleen tegen betaling te raadplegen. De sites van de televisieprogramma`s, kassa.vara.nl en www2.trosradar.nl, zijn wel gratis toegankelijk. Zij bieden algemene consumenteninformatie en de mogelijkheid om uitzendingen (opnieuw) te bekijken.

www.consumentenbond.nl; prijsvergelijking.pagina.nl