Exotische auto op Nederlandse weg

Tata, Dacia, JMC, Chery – geen gevestigde namen op de Nederlandse automarkt. Deze buitenlandse producenten introduceren in de loop van dit jaar hun goedkope personenauto's in Nederland.

Op de weg tussen Boekel en Erp rijdt de Landwind testrit na testrit. Autohandelaar Peter Bijvelds heeft als importeur van deze Chinese luxe terreinwagen de Europese primeur.

De Landwind van de Jiangling Motor Company (JMC) is bijzonder in trek, voornamelijk om de lage prijs: net onder de 17.000 euro. Het vergelijkbare model van de Zuid-Koreaanse concurrent Kia, de Sorento, is 40 procent duurder en blijft bij autobedrijf Bijvelds onverkocht in de showroom staan. ,,Eigenlijk zocht ik helemaal niet naar zo'n soort auto'', vertelt een bezoeker uit Leerdam in de showroom van Bijvelds in Erp. ,,Toen ik de prijs van de Landwind in de krant las, dacht ik: toch even gaan kijken.''

In Nederland worden ieder jaar een half miljoen nieuwe auto's verkocht. Het gros komt uit Duitsland, Frankijk en Japan. Maar de toekomstige economische grootmachten, de zogenoemde BRIC's, Brazilië, Rusland, India en China, maken ook auto's. En ze komen naar Nederland. Uit Rusland de Lada, uit India de Tata, uit China de Landwind van JMC en de Chery. En uit Brazilië komt het nieuwe kleinste autootje, de Fox, van het Duitse Volkswagen. Met de Fox, die is ontworpen en wordt geproduceerd in Brazilië, wil ook VW zich richten op het populaire marktsegment voor de kleine gezinsauto.

Dagelijks informeren 150 tot 200 mensen bij Bijvelds naar de JMC Landwind. De 26-jarige ondernemer is inmiddels druk bezig met het opzetten van een distributienetwerk ,,met gemiddeld drie à vier dealers per provincie''. Bijvelds heeft nu al kopers gevonden voor 200 auto's, in de loop van het jaar hoopt hij er ,,enkele duizenden'' aan de man te brengen.

Afgezien van twee proefmodellen in Erp komen de eerste Landwinds op zijn vroegst eind mei naar Nederland. Volgens Bijvelds is de benzineversie door het bekende Duitse testinstituut TÜV al goedgekeurd volgens de Euro-3-norm, een norm voor uitlaatgassen. De Landwind met dieselmotor moet nog door de keuring.

Om op de Nederlandse wegen te mogen rijden, moeten auto's voldoen aan Europese normen. Een belangrijke eis is een maximale hoeveelheid schadelijke uitlaatgassen. Voor dit jaar geldt nog de Euro-3-norm, vanaf volgend jaar is de veel strengere Euro-4-norm van kracht. Auto's die vóór 1 oktober 2005 worden ingevoerd hoeven nog niet aan de zwaardere eis te voldoen.

Een tweede Chinese auto loert ook al op Europa. Producent Chery heeft volgens de Britse zakenkrant Financial Times twee toonaangevende Italiaanse ontwerpbureaus, Bertone en Pininfarina, in de arm genomen om de Europese markt te veroveren. Chery wil binnen twee jaar auto's gaan exporteren en is in Nederland in bespreking met Autobinck, onder meer importeur van Mazda en Hyundai.

Tata, de grootste autoproducent van India, hoopt dat aan de tegenvallende verkoop in Nederland dit jaar een einde komt. Als onderdeel van de golf van goedkope buitenlandse auto's komt Tata eind dit jaar met de Indica, die tussen de 10.000 en 11.000 euro gaat kosten. De afgelopen twee jaar importeerde Tata nauwelijks auto's naar Nederland. In totaal zijn sinds 1995, toen de Indiase automaker begon met import naar Nederland, ongeveer 700 Tata's verkocht, voor 90 procent bedrijfswagens.

Ook Oost-Europese automerken richten hun pijlen op de West-Europese markt. Een Logan, de nieuwste auto van de Roemeense automaker Dacia, kost nieuw in Roemenië 5.800 euro. Deze auto was in eerste instantie bedoeld voor groeimarkten in Oost-Europa. Dit jaar gaat het Franse autoconcern Renault, sinds 1999 eigenaar van Dacia, de Logan ook in onder andere Nederland op de markt brengen, voor ,,in ieder geval minder dan 9.000 euro'', volgens een woordvoerder van Renault Nederland.

,,Te weinig'', antwoordt directeur Roelof Noordman van de Nederlandse divisie van het Russische Lada op de vraag hoeveel Lada's er de afgelopen tijd in Nederland verkocht zijn. Voor de importeur was 2004 een dieptepunt: ,,We hebben 55 auto's verkocht.'' De oude Lada-modellen waren niet voorzien van stuurbekrachtiging en bovendien ontbrak een reclamebudget voor Lada. Later dit jaar komt uit een nieuwe fabriek in Rusland de Kalina, de nieuwste personenauto van Lada, die net onder de 10.000 euro gaat kosten. Noordman hoopt in 2006 zo'n 300 tot 500 Kalina's te verkopen.