Brouwer Heineken capituleert: `light' bier in de VS

Bierbrouwerij Heineken gaat `light' bier in de Verenigde Staten verkopen onder zijn eigen naam. Het gaat om een biervariant met minder calorieën, minder alcohol en minder koolhydraten.

Hiermee is het concern het laatste grote biermerk in de VS met een light bier. Bijna de helft van het bier dat in de VS wordt gedronken is inmiddels light.

Een van de redenen voor de late introductie van dit Heineken Premium Light Lager is dat de voormalige topman Freddy Heineken, die drie jaar geleden overleed, tegenstander was van een light-variant. Dat zou volgens hem te veel afbreuk doen aan de merkreputatie.

Heineken zou ook terughoudend zijn, omdat de introductie van een caloriearm bier, Buckler, vijftien jaar geleden mislukte in Nederland. Onder de merknaam Amstel verkoopt de brouwerij wel al enkele jaren met succes een light-bier in de Verenigde Staten.

De verkoop van light-bier in de VS groeit al tien jaar sneller dan de omzet van gewoon bier.

Volgens de woordvoerster van Heineken is het niet de bedoeling dat het Heineken light-bier in Nederland verkocht gaat worden.

Hoeveel calorieën een glas van dit Heineken Premium Light Lager heeft, wil een woordvoerster van Heineken niet zeggen. Zij maakt ook niet bekend wat het alcoholpercentage van het nieuwe bier is. ,,Dat is te concurrentiegevoelig'', zegt ze.

In de light-variant van het bier zitten ook minder koolhydraten. Hiermee haakt de brouwer aan bij de sterke vraag naar koolhydraatarme voedingsproducten, de zogenoemde low-carb. Deze hype is sinds afgelopen najaar over zijn hoogtepunt heen. Sindsdien is de omzet van veel low-carbproducten in de VS met tientallen procenten gedaald.

De woordvoerster van Heineken laat weten dat het nieuwe bier dit jaar in enkele regio's en steden in de Verenigde Staten wordt geïntroduceerd. Als het product daar aanslaat, wordt het later overal in de VS verkrijgbaar.

De Amerikaanse biermarkt groeide vorig jaar niet, maar de afzet van geïmporteerde light-soorten nam 6 procent toe, volgens onderzoek van Adams Beverage Group.

De grootste light-merken in de VS zijn van Budweiser, Miller, Coors, Corona, Amstel, Beck's en Labatt. Die eerste drie zijn Amerikaanse, de andere vier zijn importbieren. Het nieuwe Heinekenbier wordt, evenals de gewone Heineken pils voor de Amerikaanse markt, gemaakt in de brouwerij in Zoeterwoude.