Breda en Den Haag toch bij HSL-net

Nederland en België hebben een ,,creatieve oplossing'' bedacht om de steden Den Haag en Breda aan te sluiten op de nieuwe Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL) tussen Amsterdam en Antwerpen. Dat heeft de Belgische vice-premier Vande Lanotte vanmorgen verklaard. Vandaag presenteert minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) in de ministerraad een akkoord tussen België en Nederland over zowel de HSL als de uitdieping van de Westerschelde. Daarmee komt een einde aan jarenlange onenigheid over beide kwesties. Bronnen in Den Haag zeiden vanmorgen te verwachten dat de ministerraad het voorstel aanneemt. Een woordvoerder van Peijs bevestigt het akkoord over de Westerschelde.

De Belgische minister Vande Lanotte zei vanmorgen op de radio dat aan Belgische kant meer zal worden gedaan om verbeteringen aan te brengen in de HSL-verbinding met Brussel en Parijs. Vooral de reistijd door Vlaanderen wordt met enkele minuten bekort. Vanuit Den Haag kunnen reizigers rechtstreeks met een HSL-trein naar Brussel, het eerste gedeelte over bestaand spoor, later over HSL-spoor. In Breda komen en vertrekken snelle treinen naar de HSL-haltes Rotterdam en Antwerpen. De shuttlesporen bij Breda zijn grotendeels aangelegd. Eerder verklaarden de Belgen dat deze lijnen lastig te exploiteren zijn.

Volgens Vande Lanotte zullen de inspanningen ,,helpen bij het uitdiepen van de Westerschelde''. Tot nu toe werd ontkend dat de twee kwesties waren gekoppeld. Volgens de Belgische autoriteiten zou Nederland de gang van zaken bij de HSL zwaar onder druk hebben gezet door lang te aarzelen over de financiering van de uitdieping van de Westerschelde. Die is volgens België vooral hard nodig om de haven van Antwerpen bereikbaar te maken voor grote containerschepen. De Westerschelde moet op elf plaatsen op Nederlands grondgebied tot ruim dertien meter worden uitgediept.