Wessanen hoopt op einde aan tegenvallers

Voedingsbedrijf Wessanen haalde vorig jaar zijn winstdoel niet. Toch denkt het bedrijf dat het een einde kan maken aan jarenlange tegenvallers en saneringen.

Een winstwaarschuwing. Opnieuw een extra reorganisatie in de Verenigde Staten. Een voorkenniszaak die beursautoriteit AFM bestudeert. En een financieel bestuurder die opstapt na boekhoudfouten.

Toch zei bestuursvoorzitter Ad Veenhof dinsdag dat hij ,,content'' was over de prestaties van zijn onderneming. Financieel bestuurder Doede Vierstra sprak zelfs over ,,een uitstekend jaar''. Tegelijkertijd voorspelde hij dat Wessanen dit jaar het bedrijfsresultaat zou halen dat de voorganger van Vierstra een jaar geleden voor 2004 al beloofde.

Wessanen heeft een traditie van reorganisaties, wisselende strategieën en veel winstwaarschuwingen. Nadat voormalig topman Mac Zondervan twee jaar geleden na zeven winstwaarschuwingen vertrok, lijkt het bedrijf onder opvolger Veenhof op te leven.

Hij kon deze week wijzen op goede bedrijfsresultaten. Wessanen stelde bij de presentatie van de jaarcijfers dat het negatieve resultaat van 10 miljoen euro in 2003 is omgebogen naar 60 miljoen euro positief over afgelopen jaar. Maar dat is exclusief bijzondere posten en afschrijving van goodwill. Daarbij blijft de nettowinst achter, mede door de hoge kosten van reorganisaties. Op 2,2 miljard euro omzet behaalde het concern kantjeboord 1,8 miljoen euro winst.

Veenhof gaf een prognose voor het bedrijfsresultaat voor dit jaar van 70 à 85 miljoen euro, dus zonder eenmalige kostenposten. De geschiedenis laat zien dat die posten bij Wessanen niet eenmalig zijn, maar jaarlijks terugkomen. Veenhof zei bij zijn aantreden dat Wessanen pas in 2007 helemaal eruitziet zoals hij het wil.

Tot die tijd moet er nog veel gebeuren, vertelde hij. In de Verenigde Staten is de laatste reorganisatie op zijn vroegst in de tweede helft van dit jaar klaar. In Europa is Wessanen de komende jaren tientallen miljoenen euro kwijt aan de herlancering en marketing van bekende merken als Beckers (frikadellen) en Zonnatura (gezondheidsvoeding zoals müsli en vruchtensap).

Niels Onkenhout zei dat hij niet tevreden was over wat hij vorig jaar aantrof toen hij aantrad als bestuurder voor de regio Europa. ,,Producten van Beckers waren simpel. Als het maar – kling-klang – in de magnetron kon. De verpakking maakte droevig. Beckers had het imago van Brabantse gezelligheid.'' Met nieuwe verpakkingen, een betere kwaliteit en een verrassender assortiment presenteert Beckers zich dit jaar aan de consument.

Nieuwkomer Onkenhout kraakte ook Zonnatura. ,,Erg stoffig en reform. Het assortiment was een rommeltje. Van rijstwafels tot hazelnootpasta.'' Het imago van Zonnatura was `natuurlijk', maar dat is voor consumenten nauwelijks een reden om iets te kopen, meende hij. ,,Producten moeten lekker zijn. Je moet genieten en het moet gezondheidsvoordelen bieden.''

Onkenhout zei dat de reorganisatie in Europa onlangs werd afgerond. ,,Het zag er allemaal ouderwets uit'', meende hij. ,,En dat is een understatement.'' Hij hoopte dat er geen nieuwe reorganisaties nodig zijn die de winst drukken. Maar Veenhof zei dat hij geen uitspraak doet over de winst. Mogelijk omdat hij weet dat Wessanen een traditie heeft van tegenvallers en `eenmalige posten'.

Behalve dat werd Wessanen vorig jaar geconfronteerd met tegenslagen die minder impact zouden hebben bij een stabieler concern. Zo hapte de dalende vraag naar low-carb producten 46 miljoen euro af van de omzet en ,,ontwrichtten'' een paar orkanen zijn Amerikaanse divisie.

Zondervan zei kort voor zijn terugtreden, ruim twee jaar geleden, dat hem niet veel te verwijten viel. Het waren ,,incidentele factoren'' die hem dwarszaten in de VS, want volgens hem draaide Wessanen nog altijd uitstekend. ,,We zetten onze strategie door'', liet hij weten. ,,Ik verwacht geen nieuwe problemen.'' Hij dacht toen ook aan nieuwe acquisities.

Veenhof wees gisteren elke vergelijking met de periode voor hem af: ,,Dat was het verleden. We hebben de reorganisatiedoelen gehaald die we ons de afgelopen anderhalf jaar hadden gesteld. Ik zie structurele verbetering. We zitten op de juiste koers.'' Om het concern verder te versterken, overweegt Veenhof enkele overnames.