Uit de privé-jet het lijntoestel in

Lufthansa en NetJets hebben een nieuw product gelanceerd voor de bovenkant van de markt: privé-jets met aansluiting op lijndiensten.

Bij de trap van de Canadian Regional Jet 200 rijdt meteen na de landing op luchthaven Franz Josef Strauss van München een wagen voor. Passagier stapt in en de auto spoedt zich dwars over het asfalt naar een gereedstaande Airbus A340 met intercontinentale bestemming. In dit geval gaat het om een proef, maar de razendsnelle overstap is straks onderdeel van het concept dat Lufthansa en het Amerikaanse NetJets presenteren als `Lufthansa Private Jet': naadloos luxevervoer van zakenlieden en gefortuneerde privé-reizigers.

Het product is kennelijk zo lucratief dat Lufthansa-topman Wolfgang Mayrhuber in de eerste fase al tevreden zegt te zijn met één tot drie klanten per dag.

Volgens de CEO van NetJets, Richard Santulli, wordt het topsegment van de luchtvaartmarkt door veel maatschappijen veronachtzaamd. ,,De Amerikaanse airlines zijn er momenteel alleen op gericht zo veel mogelijk stoelen tegen een zo laag mogelijke prijs te verkopen.'' Santulli denkt dat bedrijven zichzelf daarmee in de vingers snijden, want juist aan de duurdere klassen (eerste en business) wordt het meeste verdiend. In Europa is het vooral Lufthansa dat investeert in de topklasse. Vorig jaar introduceerde het Duitse bedrijf als eerste Europese luchtvervoerder internet op zijn vluchten. En op Frankfurt, het belangrijkste knooppunt van Lufthansa, verrees een speciale terminal voor eersteklaspassagiers, voorzien van exclusieve lounges. De voorlopige cijfers stellen Lufthansa in het gelijk: over 2004 boekte de onderneming een nettowinst van 400 miljoen euro, waarmee het de meest winstgevende Europese luchtvaartmaatschappij was.

Lufthansa gaat voorzichtig te werk, het `Private Jet' project, beginnend met ingang van de zomerdienstregeling (29 maart) zal zes maanden worden getest. Passagiers kunnen tot 24 uur van te voren een gedetailleerd reisschema indienen, waarna ze kunnen worden opgehaald vanaf duizend vliegvelden in Europa. Knooppunt is München, waar de overstap op of van een reguliere lijndienst plaatsheeft. Waarom de Beierse hoofdstad? Mayrhuber: ,,München is de meeste efficiënte luchthaven die we hebben. Hier kunnen we een overstaptijd van een half uur garanderen. Niet voor niets is München de snelst groeiende luchthaven van Europa.''

Uitvoerder van het privé-deel is NetJets (omzet 2,5 miljard dollar in 2004) dat is gespecialiseerd in het vervoer per privé-straalvliegtuig. Het bedrijf heeft toestellen variërend van de Cessna Citation Bravo met zeven zitplaatsen tot de Boeing Business Jet (tussen de 20 en 50 stoelen). Eigenaar is Warren Buffett, CEO van Berkshire Hathaway Company. Superbelegger Buffett is na Bill Gates de rijkste man van de Verenigde Staten. NetJets is gespecialiseerd in `fractional ownership': klanten kopen een aandeel in het bedrijf en hebben op grond daarvan recht om mee te vliegen met elk van de 500 toestellen van het bedrijf.

In het geval van Lufthansa Private Jet is er geen sprake van een aandeel, maar gaat het om een soort luchttaxi, waarbij Lufthansa een klant is van NetJets. Een vluchtje is niet goedkoop. Lufthansa geeft zelf een rekenvoorbeeld: een verbinding van Lugano naar München kost tussen de 4.550 en 5.650 euro, voor de eerste passagier. Elke volgende passagier betaalt 300 euro. Robert Baltus, vice-president bij NetJets denkt dat er voldoende klandizie voor is. ,,Er is veel vraag naar luchtvervoer op maat, zowel zakelijk als privé.''