Methode Ribadier

Komedies gaan altijd snel, maar de door het Nationale Toneel gespeelde overspelkomedie De Methode Ribadier slaat alles. Het tempo is zo adembenemend dat de toeschouwer steeds iets meent te missen. Daardoor raken we geïmponeerd door de virtuositeit van de voorstelling en delen tevens een ervaring met de personages. Net als zij verliezen wij onze grip op de gebeurtenissen omdat we er telkens net achteraan hollen. Net als zij doorzien we de situatie steevast een paar seconden te laat. Auteur Georges Feydeau (1862-1921) verstrikt zijn publiek en zijn figuren in een web van leugens om hun overspel te camoufleren. Feydeau was vooral de koning van de boulevardkomedies, maar regisseur Strijards bereikt in het stuk ook subtiele nuances: de neuroses van zijn personages uiten zich in grimassen, malle sprongen en staccato praten, in mime-hoogstandjes à la Chaplin en John Cleese, vermengd met de grappen en grollen uit de commedia dell'arte.

Gijs Scholten van Aschat beheerst het genre perfect. Met grote precisie, maar schijnbaar achteloos, ontmaskert hij de dwaasheid van zijn eigen creatie: de echtgenoot tracht slim te zijn, maar zijn onhandigheid maakt hem innemend. Aan Ariane Schluter heeft hij een gewiekste tegenspeelster. Het stuk eindigt als een knap getimed uurwerk.

10 maart Zwolle, Odeon. 11 maart Breda, Chassé. 12 maart Capelle a/d IJssel, Isala. 15 maart IJmuiden, Schouwburg. 16 maart Arnhem, Schouwburg. 18 maart Leidse Schouwburg. Tournee t/m 17/4. Inl: 070-3181444.