VNU verwacht een `enorme groei' in China en Rusland

Dataleverancier VNU investeert de komende vijf jaar vele tientallen miljoenen euro in China, Rusland, India en Brazilië. Het concern verwacht in deze vier opkomende landen een ,,enorme groei''.

Dat heeft financieel directeur R. Ruijter van VNU vanochtend gezegd bij de presentatie van de cijfers over het afgelopen boekjaar. Nu haalt het bedrijf zijn omzet vrijwel geheel in Europa en de VS.

In deze twee continenten zal het dit jaar volgens VNU-topman R. van den Bergh ,,een uitdaging zijn om een omzetgroei te halen van 5 à 7 procent''. Volgens Ruijter zorgen vooral China en Rusland dit jaar en de komende vijf jaar voor ,,dubbelcijferige jaarlijkse groei''.

VNU verkoopt informatie aan media en bedrijven over klantgedrag op grond van bijvoorbeeld klantenonderzoek en kijkcijferpeilingen. VNU investeert sinds vorig jaar al veel in China wegens de Olympische Spelen in 2008. Daarom willen media, marketingbureaus en het bedrijfsleven weten hoe er het beste kan worden geadverteerd in China.

Ook in Rusland denkt VNU sterk te groeien. Enkele maanden geleden tekende VNU een felbegeerd contract om voor de Russische televisie het kijkersonderzoek te doen. Hoewel Rusland en China voorlopen in omzetgroei, worden ook India en in mindere mate Brazilië ,,heel belangrijke landen voor ons'', meent Ruijter.

VNU maakte vorig jaar een nettowinst van 163 miljoen euro, een kwart meer dan in het voorafgaande jaar. Dat kwam vooral doordat het concern minder bijzondere lasten had dan in 2003. De omzet daalde licht naar 3,78 miljard euro. Dat had vooral te maken met de verkoop van zijn divisie Gouden Gidsen eind vorig jaar. Zonder de gevolgen van de lagere dollar zou de omzet 2 procent zijn gestegen.

De Amerikaanse dochters AC Nielsen (marktonderzoek) en Nielsen Media Research (kijk- en luisteronderzoek) zijn VNU's belangrijkste winstmakers. AC Nielsen groeide met 12 procent. Het concern ziet de advertentiemarkt in de VS nog niet aantrekken. In Groot-Brittannië en Nederland, waar de onderneming onder meer eigenaar is van Intermediair, zag Van den Bergh herstel. Wel verwacht hij dat op advertentiegebied ,,de gloriedagen niet zullen terugkeren''.

VNU wil met een deel van het geld dat het kreeg voor de verkoop van de Gouden Gidsen overnames doen, maar het concern bleef vaag over het type acquisities. Waarschijnlijk zullen er dit jaar geen grote overnames volgen.