Innoveren met de consument

Bij Research International onderzoekt men wat de consument van producten vindt. Guy de Sévaux (44) gaat leidinggeven aan dat proces. Sévaux, die afstudeerde als industrieel ontwerper aan de TU Delft, is afkomstig van Orange. De telecomaanbieder is klant van Research International en dat vergemakkelijkte de overstap. ,,Ik kende het bedrijf al. Wat ik vooral erg leuk vind, is dat ik mee kan helpen bij het op de markt brengen van nieuwe producten.'' Het onderzoek naar het imago van producten begint volgens hem altijd klein. ,,Wij hebben een consumentenpanel van 5 tot 25 mensen. Dat zijn creatieve consumenten, daar hebben we hen op geselecteerd. Als we dan een idee hebben welke richting het op zou moeten gaan, breiden we ons onderzoek uit naar internet. Daar reageren dan vaak weer duizenden mensen op.'' Het mes snijdt volgens hem aan twee kanten: enerzijds voelt de consument dat hij daadwerkelijk invloed kan uitoefenen en niet langer hekkensluiter is, anderzijds kan de producent er door deze directe betrokkenheid voor zorgen dat innovaties goed worden afgestemd op de eindgebruiker.

Personalia@nrc.nl