Speelfilm `Drum' wint prijs in Afrika

Opnieuw heeft een Zuid-Afrikaanse film een belangrijke internationale prijs gewonnen. Drum van regisseur Zola Maseko kreeg afgelopen weekend de Etalon d'Or de Yennenga (de Gouden Hengst van Yennenga) op het grootste filmfestival van Afrika, Fespaco in Burkina Faso.

Eerder deze maand won de Zuid-Afrikaanse versie van George Bizets Carmen (`uCarmen eKhayelitsha') de Gouden Beer in Berlijn en was de aidsfilm Yesterday genomineerd voor een Oscar.

Drum vertelt het verhaal over het gelijknamige tijdschrift dat in de jaren vijftig met vlijmscherpe interviews en reportages het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime kritiseerde. De hoofdpersoon is Henry Nxumalo, een levenslustige en stevig drinkende verslaggever die door een onthullende reportage in conflict komt met het regime. De film speelt zich af in de bruisende jazzclubs van Sophiatown, een gemengde wijk aan de rand van Johannesburg die in de jaren zestig met de grond gelijk werd gemaakt.

,,Dit is een eer voor het Zuid-Afrikaanse volk, hun schoonheid, hun kracht, hun veerkracht waarmee ze de strijd aangingen en een van de wreedste regimes van de afgelopen eeuw overwonnen'', zei Maseko nadat hij de prijs in ontvangst had genomen. Hij droeg de prijs op aan een van de filmproducers, Dumisani Dlamini, die vorig jaar in zijn huis in Johannesburg werd doodgeschoten bij een overval.

Volgens Maseko bewijst de Zuid-Afrikaanse filmindustrie dit jaar definitief te hebben afgerekend met het decennialange isolement van apartheid. ,,Ik denk dat we straks zullen terugkijken op deze tijd als het ontstaan van een Zuid-Afrikaans genre, een Zuid-Afrikaans esthetica.''

De tweede prijs van het Film festival in Burkina's hoofdstad Ouagadougou ging naar de film Chambre Noir (`De Donkere Kamer') van de Marokkaanse regisseur Benjelloun. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal over een ex-lid van de Communistische Partij die in 1975 door de Marokkaanse geheime dienst wordt gearresteerd en wordt gemarteld in zijn gevangeniscel. In de jaren zestig en zeventig werden honderden Marokkaanse intellectuelen op bevel van Koning Hassan vastgehouden. Volgens de jury was De Donkere Kamer een van de weinige films die ,,het verleden gebruikt om de toekomst in orde te brengen''.