Revanche voor Roy Goodman

Roy Goodman, de eerste chef-dirigent van het nieuwe orkest Holland Symfonia, maakte in oktober onder moeilijke omstandigheden zijn ambitieuze debuut. De enthousiaste en muzikanteske Goodman, een voormalige jongenssopraan en violist uit het `authentieke' circuit, wil zijn musici en het publiek heropvoeden, onder andere met animerende inleidingen.

Maar in het Stadstheater in Zoetermeer moest voor solist David Kuyken de wegens slecht onderhoud onbespeelbare Steinway worden vervangen door een kleine Yamaha, waarop hij overigens wel heel mooi speelde. En de Eerste symfonie van Brahms ging ten onder in de slechte akoestiek, omdat de muziek werd opgezogen door al het zwarte textiel rondom het orkest, een fusie van het Noordhollands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Balletorkest. De vele paukenslagen waren wel te zien maar nauwelijks te horen.

Inmiddels gaat het beter met Goodman. Hij dirigeerde vorige maand Holland Symfonia in het Amsterdamse Muziektheater op aansprekende wijze bij het Nationale Ballet Don Giovanni met de Mozartbewerking van Rob Zuidam. In juni krijgt hij na een verbouwing van het Haarlemse Concertgebouw in de schaduw van de Bavo de beschikking over een nieuwe eigen zaal, de Philharmonie.

En Goodmans capaciteiten worden in dit land ook door anderen op waarde geschat. In maart volgend jaar staat hij drie keer voor het kieskeurige Koninklijk Concertgebouworkest en dirigeert dan de ouverture Gijsbrecht van Aemstel van Verhulst, Haydns Symfonie nr 103 `Mit dem Paukenwirbel' en het Vioolconcert van Beethoven met als soliste Lisa Batiashvili.

Dezer dagen dirigeert Goodman bij zijn Holland Symfonia in een concert `Berlioz en vrienden'. De Vest in Alkmaar heeft een wat droge akoestiek, waardoor Berlioz' ouverture Le Corsaire daar wel erg transparant klonk. Maar bij Wagners Ouverture en Venusberg-bacchanale uit Tannhäuser was dat weer een voordeel: een orgiastische opwinding, soms op het hysterische af, gevolgd door een door de strijkers intens gespeelde variant op het liefdesduet O sink hernieder, Nacht der Liebe uit Tristan und Isolde.

Het hoogtepunt van het concert was het Vijfde pianoconcert van Beethoven met met de exmplarisch fijnzinnige Ronald Brautigam. Hij vermeed de hier vaak gehoorde pompeusheid en speelde met bravoure, maar ook met bedachtzaamheid. Hij kreeg van Goodman en zijn orkest soms uitbundig weerwerk met ook veel breekbare momenten, vaak goed van klank en treffend gedetailleerd. Ongelooflijk is het hoe Brautigam, die ook veel op de pianoforte speelt, de specifieke klankwereld van dat `authentieke' instrument kan imiteren op een moderne Steinway met virtuoze passages die rinkelen, tinkelen en pinkelen van puur speelplezier.

Concert: Holland Symfonia o.l.v. Roy Goodman m.m.v. Ronald Brautigam, piano. Gehoord: 3/3 Theater De Vest Alkmaar. Herh.: 8/3 Stadsgehoorzaal Leiden; 9/3 Mariakerk Haarlem.