Groenten, knoflook, amandelen en geitenkaas

In het wetenschappelijke tijdschrift BMJ (British Medical Journal) verscheen afgelopen december een artikel over de poly-maaltijd als smakelijk alternatief voor de poly-pil. Eerste auteur was Oscar Franco van de Erasmus Universiteit. Het idee van de poly-pil stamt van Engelse onderzoekers, die stelden dat een theoretisch medicijn, opgebouwd uit aspirine, foliumzuur, een bloeddrukverlagend middel en een cholesterolremmer, de sterfte aan hart- en vaatziekten flink kan doen dalen. Franco en collega's berekenden dat hetzelfde effect – daling van die sterfte met ruim 75 procent – valt te bereiken met gezond eten dat zes bestanddelen bevat. Voor ons zondaars krijgt het begrip `gezond' hier een verrassend nieuwe invulling. Op nummer 1 van het klassement van zes staat, vanuit de optiek van ons hart en onze bloedvaten, matige consumptie van rode wijn: zo'n twee glazen per dag. De lijst telt verder bittere chocola en amandelen. Minder verrassend zijn vers fruit en groente, knoflook en vier keer per week vis. BMJ schreef onder lezers een prijsvraag uit voor het beste recept geschoeid op deze leest en tienduizenden mensen raadpleegden het artikel in drie weken tijd op internet. De New York Times informeerde bij de Rotterdammers naar de mogelijkheid van een publicatie.

Schil de aardappelen, snijd ze in dobbelstenen en maak de spruitjes schoon. Kook ze in aparte pannen gaar in water met zout: aardappelen in 10 en spruitjes in 8 tot 12 minuten, afhankelijk van het formaat. Pel en snipper ui en knoflook, snijd de champignons in plakjes. Verhit de olie in een wok en bak hierin de snippers ui en knoflook 2 minuten op laag vuur. Bak daarna de plakjes champignons 3 minuten mee. Giet aardappels en spruitjes af en doe ze met de amandelen en kerrie in de wok. Roer alles op hoog vuur goed door elkaar en voeg zout en peper toe naar smaak. Schep het gerecht in een schaal en verbrokkel er de kaas over.

Morgen: Hongaarse soep.