Belastingtelefoon `rampzalig'

De Tweede Kamer eist opheldering van staatssecretaris Wijn (Belastingen, CDA) over het functioneren van de Belastingtelefoon. Die is volgens de Kamer slecht bereikbaar en van ondermaatse kwaliteit.

Ook doen zich problemen voor met de software bij het computercentrum van de Belastingdienst in Almelo waar aangiftes elektronisch worden behandeld. Daardoor kan de verwerking van onder meer de voorlopige teruggave vertraagd worden en krijgen belastingplichtigen te horen dat het systeem ,,wekenlang plat'' is.

De Kamerleden Kant (SP) en Dezentjé Hamming (VVD) willen met steun van Van Vroonhoven (CDA) en Crone (PvdA) op korte termijn een debat met Wijn.

Kant heeft de staatssecretaris schriftelijke vragen gesteld op grond van klachten van de Consumentenbond, de Federatie van Belastingadviseurs en MKB-Nederland over de ,,rampzalig slechte bereikbaarheid'' van de belastingtelefoon.

Ook Dezentjé Hamming heeft kritiek: ,,Het gaat er niet om of je vier in plaats van zeven minuten moet wachten, maar dat de kwaliteit te wensen over laat.''

Een woordvoerster van Wijn bevestigt dat de bereikbaarheid veel problemen heeft gegeven, maar zegt dat dit sinds kort is verbeterd. Per dag bellen 70.000 mensen van wie de afgelopen week driekwart te woord werd gestaan en 90 procent van de vragen werd in één keer afgedaan.

Kamerlid Van Vroonhoven (CDA) belde vorige week zelf de Belastingtelefoon en noemt het resultaat ,,stuitend''. ,,Dit kan echt niet. De aangiftegolf komt er aan omdat particulieren voor 1 april hun aangifte moeten versturen.''