Wubbo Ockels: drie ton voor superbus

De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken geven samen een startsubsidie van 300.000 euro voor de ontwikkeling van het project Superbus. Onder leiding van ex-astronaut en hoogleraar Wubbo Ockels gaat de TU Delft een hypermoderne bus ontwikkelen die met 250 kilometer per uur tussen Amsterdam en Groningen kan gaan rijden. De superbus kan als alternatief dienen voor een hogesnelheidslijn of zweeftrein.

Ockels vindt het `fantastisch' geld te krijgen voor dit project. De komende tijd gaat de hoogleraar drie miljoen euro bij elkaar proberen te krijgen voor de ontwikkeling van de superbus. Dit geld zal vooral uit het bedrijfsleven moeten komen. ,,Ik hoop natuurlijk dat bedrijven zo enthousiast zijn, dat ze zelf op ons afkomen.''

De bus moet volgens Ockels over een goedkoop aan te leggen betonnen baan met een zuinige elektromotor gaan rijden. Ockels: ,,De superbus heeft bij 250 kilometer per uur hetzelfde verbruik als een normale bus die 100 rijdt.''

Het idee voor dit project ontstond toen Ockels hoogleraar werd aan de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Naar Groningen reizen bleek erg lang te duren, een keer heb ik er zelfs negen uur over gedaan. Het is dus een echt persoonlijk project.''

In comfort is de bus volgens Ockels uniek. Elke passagier heeft een eigen zijdeur en compartiment, ,,alsof je achter in een auto met chauffeur zit''. Daarnaast krijgt de bus een `pro-actief veersysteem', dat anticipeert op oneffenheden in de weg. Een radar op de bumper, die een paar honderd meter vooruit objecten op het wegdek ontdekt, zorgt ervoor dat de bus tijdig afremt. Het streven van de TU Delft is om een experimenteel praktijkmodel van de bus te presenteren op de Olympische Spelen van Peking, in 2008.