Van keurslagerij tot verhalenboek met emotie

Vroeger was het vlees van de Wagyu alleen bestemd voor de Japanse keizer. Inmiddels kan iedereen in de slagerij Yolanda en Fred de Leeuw een stukje van het Japanse rund krijgen. Een ons Wagyuhaas kost 9,50 euro, maar dan heb je ook wat, vertelt oud-eigenaar en naamgever van de slagerij Fred de Leeuw. ,,Bij veel vlees moeten de dieren zo snel mogelijk, op heel weinig grond, zo zwaar mogelijk worden. Dit dier wordt heel langzaam, op veel grond, zo lekker mogelijk.''

Exclusiviteit is het handelsmerk van slagerij Yolanda en Fred de Leeuw, gevestigd in de Amsterdamse grachtengordel. De winkel verkoopt van het goede het beste, zegt de oud-eigenaar. Het lijkt een goede strategie. Terwijl veel `gewone' slagerijen het loodje leggen, loopt Yolanda en Fred de Leeuw goed.

Samen met zijn vrouw Yolanda nam De Leeuw de zaak in 1966 over van zijn vader. ,,Aanvankelijk was het een dertien in een dozijn-slagerij'', vertelt hij. Het paar werkte zo hard dat ze nauwelijks tijd hadden het geld dat ze verdienden uit te geven. ,,We waren ongelukkig'', zegt De Leeuw. In 1975 gooiden ze radicaal het roer om. Van de elf personeelsleden bleef er slechts een over.

Vanaf toen reed het echtpaar elke week naar Frankrijk, om daar nieuwe en onbekende lekkernijen te halen. De Leeuw: ,,Kwartels en eendenborst. Nu heb je het bij Albert Heijn, maar toen waren wij de eerste.'' Door de waren goed uit te stallen, en door klanten alles te laten proeven, probeerden ze de Amsterdamse grachtengordel aan de exotische vleessoorten te krijgen. Nog steeds krijgt elke bezoeker van de winkel een uitgebreid verhaal over de afkomst van het vlees, vertelt Arno Veenhof, die de winkel vijf jaar geleden overnam. ,,De hele zaak is een verhalenboek. Puur emotie.''

Veenhof zag het niet zitten de slagerij van zijn vader over te nemen. ,,Ik wilde iets bijzonders doen in het slagersvak.'' In Amstelveen, waar zijn vaders slagerij was, lukte dat niet. De winkel, die naast een Albert Heijn lag, werd verkocht. Nu zit er een kapperszaak.

De zaak van Yolanda en Fred de Leeuw heeft het ook wel eens moeilijk gehad. ,,In dat soort tijden moet je volhouden.'' De Leeuw realiseert zich dat het succes van de slagerij voor een groot deel te danken is aan de buurt. ,,,,In de grachtengordel wonen mensen die niet kijken naar wat het kost, maar alleen naar de smaak.'' Zelfs in het Gooi, waar genoeg rijken wonen, denkt hij niet dat de slagerij zou lopen. ,,Daar geven ze geld uit aan dingen die je de volgende dag nog ziet: kleding of een auto. Het enige dat je de volgende dag nog ziet aan een biefstuk, trek je door.''