Ook uitvallen kan voordelig zijn

Nieuwe regels, wat nieuwe coureurs en een oude bekende als de favoriet voor de wereldtitel in 2005. Het seizoen kan beginnen.

Met de Grote Prijs van Australië begint een nieuw tijdperk in de Formule 1. De internationale autosportfederatie (FIA) gooide het roer drastisch om met een nieuw sportief en technisch reglement. Hoofddoel is de bolides minder snel te maken. Een ambitieuze taak die roemloos ten onder zal gaan. Constructeurs zetten, zo bewijst de historie, de eisen altijd naar hun hand. ,,De race begint zodra de regels bekend zijn'', zei de geniale Lotus-directeur Chapman in een ver verleden. Regelgevers te slim af zijn, hoort bij deze motorische sport.

Banden, motoren en aërodynamica werden aangepakt onder de voortvarende leiding van FIA-voorzitter Mosley. Voortaan moeten de coureurs het met één set banden doen tijdens twee kwalificaties en wedstrijd. Motoren moeten het twee races uithouden. De grotere betrouwbaarheid lijkt de meeste fabrikanten niet te hinderen in hun streven naar meer vermogen. De regel van `twee races' kan een pikant vervolg krijgen. Wanneer een coureur uitvalt, mag hij de volgende race over een kersverse krachtbron beschikken. Een coureur die in de slotfase buiten de WK-punten dreigt te vallen (niet bij de eerste acht, RW), kan motorpech voorwenden. Om minder neerwaartse druk te genereren, hebben de bolides een hogere neuspartij en werd de achtervleugel iets naar voren verplaatst: pogingen om de rondetijden te knijpen en de veiligheid te verhogen.

De kwalificatie is voortaan uitgesmeerd over zaterdagmiddag en zondagochtend. Dat laatste is voor het publiek met de peperdure kaartjes een extra service; er is tenminste voor de race iets essentieels te beleven.

Nadat verleden jaar Bahrein en China toetraden tot het F1-spektakel, schaart dit keer Turkije zich daarbij. De globalisering van het mechanische circus maximus zet onverdroten door. Goeroe Ecclestone lonkt naar India, waar naar verwachting over een jaar of drie wordt gereden. De komst van Karthikeyan als eerste Indiase F1-coureur, is daar niet vreemd aan. Het negentien races omvattende Grand Prix-seizoen staat in het teken van veel transfers. Acht teams treden gewijzigd aan. Alleen Ferrari met het duo Schumacher-Barrichello en BAR-Honda met Button en Sato, bleven onveranderd. Voor velen wordt 2005 een moeilijke opgave. Alonso en Fisichella moeten met de Renault proberen aan te haken bij Ferrari en BAR. De sympathieke Webber heeft eindelijk de beschikking over topmateriaal. De Aussie moet zich waar maken bij Williams-BMW waar Heidfeld wil laten zien dat hij niet alleen technisch begaafd is, maar ook een pure racer.

Montoya kan bij McLaren-Mercedes voor vuurwerk zorgen. De samenwerking met de koele Raikkonen moet haast wel heibel opleveren. Dat het team later in het jaar wordt gesponsord door whiskyfabrikant Johnnie Walker, levert wrange grappen op door verhalen over de ontketende Fin in kroegen en bars tijdens de winterstop.

Hoe lastig het is om terug te keren op het hoogste niveau, zal Villeneuve bij Sauber ondervinden (teamgenoot Massa). Het Zwitserse team rijdt voor het laatst met Ferrari-motoren; vanaf volgend jaar zorgt BMW voor de voortstuwing. Intern wordt denigrerend gesproken over de Ferrari-motor: ,,Dat is de ruimte tussen rijder en versnellingsbak.'' Zwitserse humor.

Bij Jaguar rolden vele koppen en verdween de naam. De Oostenrijkse fabrikant van energiedrank Red Bull, nam de zaak over. De Schot Coulthard werd daar van een onafwendbaar lijkende pensionering weerhouden. De Oostenrijker Klien is tweede man in Melbourne.

Toyota, dat een van de grootste budgetten heeft, moet in het vierde seizoen doorstoten naar podiumplaatsen. Met Ralf Schumacher en Trulli als nieuwe rijders, moet de doorbraak komen. Zo niet, dan mag voor spreekwoordelijke harakiri worden gevreesd. Onder aan de pikorde bevinden zich Jordan en Minardi. In januari verkocht de Ier Jordan zijn team aan de Russische miljardair Shnaider die in 2006 onder de naam Midland wil aantreden. Jordan overnemen bespaarde hem een kostbare entree (48 miljoen dollar) en geeft recht op een punt van de taart aan tv-opbrengsten. Sportief gezien nam hij risico met de onervaren Karthikeyan en Monteiro.

Ook Minardi begint met een onbeschreven blad. Christijan Albers debuteert, net als zijnteamgenoot, de Oostenrijker Patrick Friesacher. Albers mag niet veel verwachten, maar kan zeer veel leren.

Met de veranderde opzet wordt het seizoen interessant, al blijft de 36-jarige Michael Schumacher in zijn rode Ferrari favoriet voor de wereldtitel. Kort voor vertrek naar het land van Oz strooide Schumi zout in de wonden van zijn rivalen. ,,Ik race misschien nog op mijn veertigste. Waarom niet?'' Vanaf morgen werkt hij aan z'n achtste wereldtitel.