Nieuwe vettigheid

De wereld van de videoclip is een schijnwereld, vol kunstmatige schoonheid volgens veronderstelde normen der perfectie. Behalve in de porno-industrie is de afzet van siliconen nergens zo groot als hier. Perfect gebouwde vrouwen dansen ons tegemoet, mooie mannen uit het modellenboek vullen het beeld. Jammer voor ons gewone stervelingen. Wij mogen ons vergapen aan dergelijke vormen van al of niet kunstmatig vergrote lichamelijke perfectie, in het besef dat onze eigen buikomvang, pukkelhuid of spillebenen zo'n status voorgoed in de weg staat.

Een tijdje geleden leek zich een kleine reactie af te tekenen, toen er zowaar wat minder volmaakt geboetseerde voorbeelden van de schepping opdoken. Wat haartjes op een close-up van een vrouwengezicht hier, een paar zwangere zangeressen daar. Durf zoiets in het licht van het voortbestaan van de menselijke soort eens als imperfectie te bestempelen, maar in het cliplandschap is zo'n beeld toch opmerkelijk.

Het leek bij een tijdelijke opleving van de lof der onvolmaaktheid te blijven. Maar nu is er `Keine Lust', de nieuwe single van de Duitse provocateurs Rammstein. De clip lijkt een ode aan obesitas-lijders, een viering van de vetophopingen boven en onder de broekband. Ook zulke mensen komt enige glamour toe, lijkt de gedachte als de bandleden in een stel limousines een hangar-achtige ruimte worden binnengereden. Ze zijn werkelijk verbazingwekkend levensecht getransformeerd in onverbeterlijke dikzakken. De opgebolde toet van zanger Till Lindemann past naadloos bij het vettige geflubber van de rest van zijn lichaam. Als ze `Keine Lust' gaan mimen, wordt geregeld het overvloedige zweet afgeveegd door, dat dan wel weer, slanke jongedames.

Het enige bandlid dat niet aan de grote vervetting ten prooi is gevallen is de toetsenman. Maar hij zit weer in een hightech-achtige rolstoel, ook geen alledaags voorwerp in clips trouwens, en doet wat wankele pogingen op eigen benen te staan. Vertwijfeld zakt deze slanke den terug als zijn bandgenoten in hun limousines de aftocht hebben geblazen. De normaliteit als nieuwe zieligheid: het is een subversief trekje en weer eens wat anders dan de Riefenstahl-citaten of perverse lezingen van Disney-sprookjes uit hun oudere clips. Toch moeten ze eens uitleggen hoe de titel `Keine Lust' zich verhoudt tot deze vettigheid.