Voetgangers krijgen meer bescherming

Negen jaar geleden deed de onafhankelijke testprocedure voor botsproeven met auto's, Euro NCAP, de autoindustrie op zijn grondvesten schudden. Inmiddels voldoen vrijwel alle nieuwe auto's aan de maximale vijf-sterren waardering. Maar doordat de fabrikanten zich op bescherming van inzittenden richtten, is de voetganger die door een auto wordt aangereden, tegenwoordig zelfs slechter af dan vijf jaar geleden.

Vooruitlopend op Europese wetgeving sloot de autoindustrie een vrijwillig convenant met de EU om de voorkant van auto's veiliger te maken voor voetgangers. Citroën gaf prioriteit aan dat aspect. Een Citroën C4 haalt een waardering van drie sterren op het maximaal haalbare van vijf. Meer dan zestig procent van alle door Euro NCAP geteste auto's haalt slechts één ster.

Bescherming voor voetgangers wordt bereikt door de bumperhoogte aan te passen; daardoor wordt het risico van beenbreuken verminderd. Motorkappen moeten zo worden geconstrueerd dat ze bij aanraking met een voetganger meegeven zonder dat harde mechanische uitsteeksels onder de motorkap verwondingen kunnen veroorzaken. De komende jaren verwacht de industrie dat te kunnen bereiken met zogenaamde `intelligente' motorkappen waarvan de vervorming zodanig is `geprogrammeerd' dat zij het letselrisico's voor kwetsbare voetgangers verder beperken. Maar ook de noodzaak van uitwendige airbags wordt niet uitgesloten.