Toetsing reclame kan vooraf

Bedrijven en reclamebureaus kunnen volgend jaar hun televisiespotjes en advertenties van tevoren laten toetsen door de stichting Reclame Code. Daarmee voorkomen ze dat ze reclame na gegronde klachten voortijdig moeten stoppen.

Dat zegt directeur P. Ancion van de stichting Reclame Code (SRC). Deze nieuwe dienst van de SRC bespaart ondernemingen en reclamebureaus gezichtsverlies en dure advocaten als klachten tegen hun spotjes en advertenties gegrond worden verklaard. ,,We schatten dat we honderden aanvragen per jaar krijgen.''

Bij de Reclame Code Commissie (RCC) kwamen vorig jaar 3.000 klachten binnen, waarvan er 2.000 werden afgewezen of geschikt. Duizend klachten leidden tot een procedure voor de RCC, die in 45 procent van de gevallen klagers helemaal of deels gelijk gaf. Daarop trokken adverteerders de gewraakte reclame, circa 450 keer, vrijwel altijd in. Voorbeelden waren de reclame van Frits Bom voor DSB-bank en de lolly-spots van Daphne Deckers.

Een andere belangrijke reden om beoordelingen vooraf aan te bieden, is dat de SRC van mening is dat de meeste bedrijven niet met opzet regels van de Reclame Code overtreden. ,,Het is moeilijk, omdat er zo vreselijk veel regels zijn in Nederland. We willen goedwillende bedrijven de mogelijkheid bieden vooraf te laten kijken of ze met hun reclame niet de regels overtreden'', zegt Ancion.

Ondernemingen kunnen straks niet alleen reclameuitingen aan de SRC voorleggen, maar ook in een vroegtijdig stadium bij haar aankloppen voor advies of teksten of beelden binnen de code passen.