Superieure sturing en motor in nieuwe BMW3

Dertig jaar geleden werd de allereerste BMW 3 Serie aan de pers getoond. Dat gebeurde in het Olympisch voetbalstadion van München, waar een jaar eerder het elftal van Rinus Michels de WK-finale smadelijk had verloren. De introductie destijds was de start van een buitengewoon succesvolle automobielfamilie. Negeneneenhalf miljoen verkochte exemplaren later is de kapitaalkrachtige fabrikant uit Beieren aangeland bij versie nummer vijf. Die staat vanaf morgen in de showrooms naar u te lonken.

Voor alle duidelijkheid: deze test is in drie stukken gehakt: motor, auto en opties. De importeur is zo vriendelijk geweest om de testauto te voorzien van bijna elke optie die er in de kolommen van de prijslijst te vinden is. Waarmee de waarde van deze 3 met de helft is verhoogd.

De Bayerische Motoren Werke zijn altijd al hartstochtelijke motorenbouwers geweest. Het draait in elke BMW uiteindelijk om de motor en de consequent toegepaste achterwielaandrijving. De nieuwe, uiterst krachtige en daarbij ook nog eens lichte en relatief zuinige zescilinder benzinemotor, is een technisch hoogstandje. Die wordt vervaardigd met uiterst geavanceerde giet-, pers- en fabricagetechnieken die zijn ontwikkeld in eigen keuken. Voor het eerst is er in een productiemotor een combinatie van aluminium en vederlicht magnesium toegepast.

De zich achterwaarts uitrekkende carrosserie is een geslaagde variant op BMW's eigenzinnige 5, een van de mooiste auto's die er op dit moment rondrijden. Het in alle richtingen buigende plaatwerk is vooral in een lichte kleur een lust voor het oog. Helaas geldt dat niet voor de achterzijde. BMW heeft hier duidelijk moeite gehad om een aanvankelijk fraai ontwerp tot een goed einde te brengen. Plak er bijvoorbeeld de perfect getekende achterzijde van een Honda Accord op en zie, dat oogt warempel toch heel wat beter! Storend is ook de knullige manier waarop de verchroomde uitlaatpijpen onder de achterbumper zijn gemonteerd. En waarom niet de ruitenwissers laten verdwijnen onder de ruim bemeten motorkap? De bestuurdersstoel is laag, heel laag gemonteerd, u schuurt uw zitvlak bijna aan het onder u door vliedend asfalt. De harde maar comfortabele stoel en het stuur met de juiste diameter zijn in elke gewenste richting af te stellen, de zithouding is werkelijk perfect. Het glasoppervlak rondom is plezierig klein gehouden, laat daardoor weinig licht binnen en verhoogt daarmee de sfeer in het interieur. U waant zich, wanneer u het optionele hout en leer heeft aangeschaft, in een exclusieve zuid-Duitse herenclub.

Zoals gezegd is de wagen voorzien van een scala aan prijzige opties. Eén daarvan zou standaard moeten zijn in elke auto; het opnieuw geperfectioneerde Active Front Steering. Daarbij zijn voorwieluitslag én stuuromwentelingen afhankelijk van de gereden snelheid. Het superieure systeem geeft je permanent de indruk onderweg te zijn in een luxueuze, scherp sturende kart. Voorbij is het kreunend sjorren aan het stuur bij het in- en uitparkeren; op kruissnelheid kunt u bij wijze van spreken de BMW met uw pink besturen.

Gelukkig is ditmaal het I-drive systeem – de bediening van de elektronische hoorn des overvloeds door middel van een metalen knop tussen de voorstoelen – optioneel. U hoeft deze weerbarstige kwelgeest dus geen onderdak te verschaffen wanneer u daar geen trek in heeft. Daarmee vervalt ook de sombere extra grot met het informatiescherm op het dashboard. Opgeruimd staat in dit geval erg netjes.

Rijden in deze auto is een aparte gewaarwording. De motor is met afstand de beste zescilinder van dit moment. Geen enkele trilling wordt er via versnellingsbak, gaspedaal of stuur aan de chauffeur doorgegeven. Het geluid schommelt tussen verantwoord brommen en uitbundig grommen, maar is daarbij nooit storend of uitdagend voor omstanders. Op kruissnelheid is het niet al te nadrukkelijk aanwezig, wind- en afrolgeluiden van de fors bemeten banden voeren dan de boventoon. Voorin is er voldoende ruimte, maar achterin stoten lange mensen gegarandeerd hun hoofd. Eigenlijk is er geen enkele reden te bedenken om nog een BMW 5, 6 of 7 aan te schaffen – behalve dan voor de onverbeterlijke statuszoekers. Door het lagere wagengewicht accelereert de 3 even snel of zelfs sneller dan zijn duurdere broers, waarmee hij ook nog eens een (te) treffende gelijkenis vertoont. Want na enkele dagen rondrijden heeft er nog geen enkel alert jongetje zijn hoofd naar deze allernieuwste BMW omgedraaid of er met zijn vinger naar gewezen.