Laurus grote verliezer van prijsoorlog

Supermarktbedrijf Laurus (Edah, Super De Boer, Konmar) heeft vorig jaar verlies geleden. De prijzenoorlog heeft 50 miljoen euro gekost. Het marktaandeel is verder gedaald. De naam Konmar verdwijnt.

Dat heeft bestuursvoorzitter H. Bruijniks vanochtend gezegd bij de presentatie van de jaarcijfers. Laurus maakt verlies op zijn assortiment A-merken, zoals Coca-Cola, Douwe Egberts en Nivea. Bruijniks verwacht dat de prijzenoorlog voorlopig niet ten einde is. Vandaag verlaagde Edah voor 250 A-merkproducten de prijzen met 5 à 10 procent. ,,Dat is nog maar een eerste stap'', zei de topman van Laurus. Het concern maakte afgelopen jaar een verlies van 128 miljoen euro, tegenover een winst van 9 miljoen euro in 2003. Het bedrijfsresultaat veranderde van 82 miljoen euro positief naar 20 miljoen euro negatief. De omzet zakte 600 miljoen tot 3,5 miljard euro.

Om de resultaten de verbeteren heeft Laurus vorig jaar een herstructurering ingezet voor al zijn formules. Afgelopen najaar haalde het bedrijf met een emissie 200 miljoen euro geld binnen om extra snel de winkelformules om te bouwen. Zo kon de Franse grootaandeelhouder Casino zijn belang in Laurus vergroten tot 45 procent.

Vanochtend kondigde Laurus aan dat de naam Konmar verdwijnt. De allergrootste winkels van Laurus hadden nog deze naam, maar hij is te veel besmet om er een nieuwe formule van te maken. Vier jaar geleden begon de toenmalige leiding met het ombouwen van alle 770 supermarkten tot Konmar. Al snel werd dat plan ingetrokken wegens verliezen. Daarna werd het management vervangen, grote bedrijfsonderdelen afgestoten, personeel ontslagen en kwam er een kapitaalsinjectie.

Laurus wil van de huidige 43 Konmar Superstores ombouwen tot winkels met ,,het allergrootste assortiment van Nederland en elke dag de laagste prijzen'', zegt Bruijniks. De keten wordt omgedoopt tot `Lekker & Laag Superstores'.

Hiermee neemt Laurus de naam over van de nieuwe formule Edah Lekker & Laag, waarbij het accent ligt op lage prijzen en een zeer groot assortiment huismerken. Bruijniks erkent dat het concept lijkt op die van concurrenten Jumbo en Nettorama.