De Chinezen komen eraan met terreinwagen

China telt inmiddels tientallen autofabrieken. Een aantal wordt in joint ventures bestuurd door de grote mondiale concerns, waaronder GM, Ford, PSA Peugeot-Citroën, VW-Audi, Toyota en Honda. Hun aanwezigheid in China richt zich vooral op vestigen van een stevig marktaandeel, (nog) niet op export. De kleine, minder bekende fabrikanten zoeken

inmiddels wel een weg naar buiten.

Over enkele weken begint in Nederland de verkoop van de Landwind SUV door Bijvelds Car Trading, in het Brabantse Erp. Het bedrijf sloot een exclusief contract voor de distributie van het door JMC (Jiangling Motor Corporation) gebouwde terreinwagenmodel in heel Europa. De prijs van 16.900 euro is ongeveer veertig procent lager dan van een Kia Sorento, op dit moment erg populair in Nederland. JMC maakt ongeveer 50.000 auto's per jaar, onder andere in licentie gebouwde Ford Transits. Naast JMC Landwind zijn ook andere merken, zoals Chery en Geely naarstig op zoek naar Europese importeurs.