P&O Nedlloyd: grootste winst van zijn bestaan

P&O Nedlloyd, in grootte de vierde containerrederij ter wereld, heeft in 2004 de grootste winst uit zijn bestaan gemaakt. De nettowinst bedroeg 310 miljoen dollar (246 miljoen euro), tegen 18 miljoen dollar in 2003. De omzet van P&O Nedlloyd bedroeg in 2004 6,7 miljard dollar. De omzet uit de containervaart steeg met 22 procent tot 5,9 miljard dollar.

Door uitbesteding van werk aan lagelonenlanden als India, China en Brazilië en een systeem waarbij overal ter wereld wordt geassembleerd en geproduceerd was de ruimte aan scheepscapaciteit het afgelopen jaar schaars. De vraag naar containervervoer op de route Europa-Azië, waar P&O Neddloyd zijn grootste omzet vandaan haalt, was zelfs zo groot dat het bedrijf zijn tarieven maar liefst met 13 procent kon verhogen.

Paradoxaal genoeg liet bestuursvoorzitter Philip Green vanochtend telefonisch vanuit Londen weten dat hij ,,nog lang niet tevreden is met de resultaten van het concern''. P&O Nedlloyd maakt een bruto winstmarge van slechts 6 procent waar Aziatische rederijen als NOL en OOCL ruim 10 procent behalen. De cijfers van de drie grootste containerrederijen ter wereld, Maersk, MSC en Evergreen zijn geconsolideerd en volgens Green daardoor ,,enigszins ondoorzichtig''. Hij heeft echter de indruk dat ook die bedrijven een hogere winstmarge hebben dan P&O Nedlloyd.

Toch is de van DHL en Reuters afkomstige Green tevreden over wat er in een jaar bij P&O Nedlloyd is bereikt. ,,Toen ik hier kwam was er geen duidelijke visie op de toekomst. Ondertussen is er meer duidelijkheid over de eigendomsverhoudingen.'' P&O Nedlloyd is van een 50 procents joint venture tussen het Britse P&O en het Nederlandse Nedlloyd inmiddels getransformeerd in een Nederlandse onderneming.

Derhalve is Green optimistisch over de toekomst. De volumes en tarieven blijven sterk, maar de kosten, opstoppingen in de havens en de zwakke dollar zullen de resultaten drukken. Desondanks verwacht P&O Nedlloyd een sterke verbetering van het bedrijfsresultaat.

Een zorgenkind blijft luchtvaartmaatschappij Martinair waarvan Nedlloyd voor de helft eigenaar is. De andere helft is van KLM, dat Martinair graag zou willen inlijven maar daar van Brussel geen toestemming voor krijgt. Het gevolg is dat Martinair al jaren onverkoopbaar is voor Nedlloyd.

Martinair presteert zo matig, dat Nedlloyd heeft besloten 78 miljoen dollar (60 miljoen euro) op het luchtvaartbedrijf af te schrijven. Martinair publiceert in april de jaarcijfers.