`Hypes in de pop horen erbij '

Tom Sikkers van de Tilburgse groep Wealthy Beggar stelde met 10.000 euro subsidie The Original Soundtrack samen: vijf muzikanten, één cd en één optreden.

Het eerste officiële optreden van The Original Soundtrack, aanstaande zondag in 013 te Tilburg, is meteen het laatste. Samengesteld uit leden van Krezip, Green Lizard en Wealthy Beggar is dit geen gewone band, die zich van oefenhok via jeugdhonk en festivalwei omhoog werkte, maar een project met ingebouwd hype-effect. Even vlammen en dan weer weg. Ondersteund met 10.000 euro subsidie.

Met dat bedrag werd Tom Sikkers, normaal gesproken de voorman van de Tilburgse groep Wealthy Beggar, door Muzieklab Brabant in staat gesteld om een project naar keuze te verwezenlijken. Onder de noemer `Vers' krijgen jonge Brabantse muzikanten de kans een project op te zetten dat niet meteen ,,ingewikkelde subsidiemuziek'' hoeft op te leveren, aldus de website van het Muzieklab.

Sikkers' plan viel op omdat hij uitging van een rock-context, waarin zo'n projectmatige manier van werken nog vrij ongewoon is. Hij koos voor een band met een beperkte, vooraf bepaalde levensduur, waarin muzikanten van Krezip, Green Lizard en zijn eigen groep samen aan repertoire werkten. Het subsidiegeld werd gebruikt om te repeteren, een cd op te nemen en publiciteit te maken.

,,Je blijkt op deze manier in korte tijd behoorlijk veel te kunnen bereiken'', zegt Sikkers. ,,Met mijn eigen band ben ik al jaren bezig, we hebben pas dit jaar besloten dat we de snaren niet langer zelf betalen maar dat dat soort dingen uit de bandpot komen. De mensen zijn makkelijker te porren voor The Original Soundtrack dan voor alleen de naam Wealthy Beggar.''

Het eerste echte optreden, na een korte sessie voor de VPRO-radio, is meteen het laatste. ,,We krijgen het allemaal te druk net onze eigen bands. Het heeft wel iets om even te vlammen en daarna meteen te verdwijnen.'' Het project heeft alles van een zorgvuldig geregisseerde hype. Sikkers: ,,Daar hebben we in Nederland veel te weinig van, terwijl het echt bij popmuziek hoort. Kijk maar naar Engeland, waar de samenleving doorspekt is met popmuziek en waar hypes er gewoon bijhoren. De keerzijde is dat het ook zo weer afgelopen kan zijn. Maar dat zijn wij vóór door er onmiddellijk na ons eerste optreden mee op te houden.''

In de popwereld wordt deze manier van subsidieverstrekking met wantrouwen bekeken, merkt Joost Heijthuijsen van Muzieklab Brabant. Het is voor het eerst dat deze instantie, die allerlei muzikale projecten initieert en steunt, zich met zo'n onvervalst rock-idee bezighoudt. Dat werd hoog tijd, vindt Heijthuijsen. ,,In de rock zitten muzikanten doorgaans erg vast zitten aan hun bands. Wij nodigen mensen uit om echt iets anders te doen. Dat is belangrijk, het houdt je fris. Kijk naar een band als Sonic Youth. Die wordt na al die jaren nog steeds beter, omdat de leden een deel van de tijd inspiratie opdoen in allerlei zijprojecten.''

Muzieklab houdt kantoor in Tilburg, waar ook de Rockacademie staat. Dat is toeval, maar Heijthuijsen ziet toch een verband. ,,Pop is als kunstvorm enorm gegroeid. Popmuzikanten komen tegenwoordig van de Academie of van het conservatorium en kunnen al heel goed spelen, die hoeven niet meer jaren te repeteren om zich iets eigen te maken. Dat vraagt om nieuwe productiemethoden en daar is dit project een heel goed voorbeeld van.''

Dat het muziekblad OOR tegenwoordig een rubriek kent over de `dayjob' van de popmuzikant, stuit hem tegen de borst. ,,In de jazz of de klassieke muziek bestaat dat niet, omdat muzikanten daar nog in andere verbanden spelen, of doceren. Ze zijn in staat om een goede beroepspraktijk op te bouwen. Die kant moet het in de pop ook op.''

In het popwereldje roept het idee van een gesubsidiëerd bandje nog wel enige romantisch getinte weerzin op, getuige de felle discussies op internet. ,,Dat is een achterhoedegevecht'', zegt Heijthuijsen. ,,Idealisme in de pop is heel aansprekend, maar een popmuzikant is een professional, daar ontkom je niet aan. Een schoorsteenveger moet zich ook in zijn vak ontwikkelen, dus waarom een popmuzikant niet?''