Endemol lastig te slijten

Endemol staat nu al zo lang te koop, dat het verhaal begint te lijken op een van die schijnbaar eindeloze Big Brother-afleveringen die het Nederlandse televisieconcern produceert. Het komt er maar niet van dat iemand het huis uit wordt gezet. Maar beleggers hoeven niet langer te wachten: de stemmen zijn eindelijk geteld en nu is het Endemols beurt om eruit te worden gegooid.

Het merkwaardige is dat het moederbedrijf, het Spaanse telecomconcern Telefónica, dat wil doen door een minderheidsbelang naar de beurs te brengen, zodat het de controle over Endemol kan behouden. Daar worden twee redenen voor aangevoerd. De eerste is het pogen enige samenhang aan te brengen in Endemols losse federatie van nationale productiecentra, door managers te prikkelen met opties op Endemol-aandelen. Dat is een verstandige stap. Opties op Telefónica-aandelen werkten niet, om de eenvoudige reden dat de telecomactiviteiten van het moederconcern niets gemeen hebben met het slagen of mislukken van reality tv-programma's als Extreme Makeover of Ready Steady Cook. De tweede reden is het verwezenlijken van een marktwaarde voor het bedrijf, voorafgaand aan een eventuele volledige verkoop. Al doende kan wellicht ook de interesse van overnamegegadigden worden gewekt.

Telefónica kocht Endemol in 2000 voor 5,5 miljard euro. Sindsdien is de waarde van het bedrijf afgeschreven naar 840 miljoen euro. Maar op grond van Endemols ebitda (winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen) over 2004 van 181 miljoen euro, en de gemiddelde koers-winstverhouding van de sector, zou het bedrijf meer dan 2 miljard euro waard kunnen zijn. Bovendien kan de aandelenkoers van Endemol door de relatief kleine omvang van het beursgenoteerde belang nog hoger uitvallen, zodat de marktwaarde verder stijgt. Telefónica heeft dat ervaren met een andere beursgenoteerde dochter, Telefónica Moviles.

Toch kan er ook een alternatieve verklaring zijn. Het is moeilijker gebleken Endemol te verkopen dan Telefónica had gehoopt. Potentiële overnamegegadigden zijn niet geïnteresseerd in het kopen van het hele bedrijf, althans niet voor de prijs die Telefónica ervoor vraagt. En hoewel geen van de eventuele gegadigden een minderheidsbelang wil nemen, willen sommige tv-kijkers dat misschien wel. Het eindresultaat is een soort `halve uitzetting', iets waarmee Endemol nooit zou zijn weggekomen in een van zijn shows.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.