De Schelde houdt order Portugal stil

De Vlissingse Koninklijke Schelde Groep (KSG), onderdeel van Damen Shipyards, heeft de bouwplannen voor het amfibisch transportschip `Rotterdam' in een geheime transactie verkocht aan Portugal. Dat meldt het gezaghebbende Amerikaanse marine-adviesbureau AMI.

Het Portugese ministerie van Defensie tekende volgens AMI op 16 februari in alle stilte met de Portugese werf ENVC een contract voor de bouw van een zogeheten Enforcer 13000, de exportversie van de `Rotterdam'. De order heeft een waarde van 210 miljoen euro. De levering van de bouwplannen van de `Rotterdam' maakt deel uit van een complexe transactie waarbij Portugal van het Duits consortium GSC twee onderzeeboten bestelde. GSC betrok de bouwplannen van de KSG.

Damen wil de transactie ,,ontkennen noch bevestigen'' en kan dus ook niets zeggen over de opbrengsten van de verkoop.

Volgens AMI heeft de stilte rond de ondertekening vooral te maken met de datum: drie dagen voordat de Portugezen naar de stembus gingen voor een nieuw parlement. Het is ongebruikelijk dat ministeries van Defensie een paar dagen voor algemene verkiezingen nog grote orders plaatsen.

Geheim of niet, de Nederlandse marine-industrie kan dit soort orders goed gebruiken. De transactie bewijst dat de Nederlandse ontwerpen voor dit soort schepen goed in de markt liggen. De concurrentie op de markt voor dit type schepen mag best moordend worden genoemd.

De Nederlandse marine-scheepsbouwers, verenigd in het Nederlandse Marinebouw Cluster, NMC, waarin behalve de KSG ook Imtech en Thales Nederland zijn vertegenwoordigd, heeft er bij minister Kamp (Defensie) op aan gedrongen om vier korvetten te bestellen om een dreigend gat in de orderportefeuille te vullen. Kamp laat de mogelijke order narekenen door de Algemene Rekenkamer.

Behalve voor de KSG zou ook Thales Nederland van de deal kunnen profiteren. De Hengelose onderneming produceert het Goalkeeper snelvuurkanon en radarsystemen waarmee ook de `Rotterdam' is uitgerust. Toen de Schelde enige jaren terug bouwplannen van transportschepen aan Britse werven verkocht, leverde dit de Nederlandse marine-industrie honderden miljoenen guldens aan orders voor onderdelen op.

Behalve de `Rotterdam' heeft de Koninklijke Marine een vergelijkbaar schip besteld, de `Johan de Witt'. Van dat laatste schip is het casco in segmenten op een Roemeense werf van Damen gebouwd en wordt nu op de Schelde-werf in Vlissingen afgebouwd.

De Portugese marine wil het schip, waarvan de naam nog niet bekend is, in 2010 in operationele dienst hebben.